Doorgaan naar hoofdcontent

E-dienstverlening gemeente Katwijk ondermaats

Onze gemeente komt er niet best vanaf als we afgaan op de website Overheid.nl Monitor. Deze website geeft inzicht in de ontwikkelingen op het terrein van de elektronische overheid. De Overheid.nl Monitor vergelijkt websites van overheidsorganisaties (dus ook gemeenten) met elkaar op basis van een vragenlijst en maakt op basis van deze vergelijking een ranglijst op. Waar op de ranglijst vinden we de website van de gemeente Katwijk?

In de categorie gemeenten van 50.000 - 100.000 inwoners (Katwijk telt ruim 61.000 inwoners) staat de website van de gemeente Katwijk op de 35e plaats (van in totaal 43 gemeenten). Niet zo best dus. Als we kijken naar de ranglijst per provincie, los van gemeentegrootte, dan zien we dat Katwijk de 55e plek inneemt van de in totaal 76 gemeenten in Zuid-Holland. Buurgemeenten uit de regio zoals Leiden, Lisse, Teylingen, Oegstgeest en Noordwijk staan (veel) hoger genoteerd op de lijst. Opvallend is dat Teylingen als fusiegemeente - net als Katwijk sinds 1-1-2006 - veel beter scoort.

Waar schort het dan aan? Op het gebied van dienstverlening voor burgers scoort de website van de gemeente Katwijk slecht. On-line een afspraak inplannen voor de aanvraag van een rijbewijs of paspoort is niet mogelijk. Voor bedrijven is het bijv. niet mogelijk om een vergunning voor een evenement digitaal aan te vragen.

Ten aanzien van het criterium 'de burger centraal' scoort de website ook niet best. Inwoners die een E-mail sturen naar de gemeente krijgen geen melding wat de behandeltermijn van de betreffende E-mail is. Op het gebied van nieuwe media zoals interactief communiceren met burgers is er geen service en zo zijn er nog wel meer zaken waar verbetering mogelijk is, om het zacht uit te drukken.

Natuurlijk moet er altijd een fysieke balie zijn waar inwoners met vragen en/of klachten terecht kunnen, en natuurlijk vormt E-dienstverlening geen doel op zich. Het is geen wondermiddel, maar als de zaken goed worden aangepakt kan er een flinke efficiency-slag worden gemaakt en kosten worden bespaard. Het zou goed zijn als het College van B&W eerst goed gaat onderzoeken hoe de ambtelijke processen kunnen worden verbeterd en pas daarna gaat bekijken welke behuizing daarvoor nodig is. Gelet op de plannen die er zijn voor uitbreiding van het gemeentehuis en het geld wat daarmee gemoeid is (21 miljoen euro!) geen overbodige luxe.

Reacties

  1. Het zou een goede zaak zijn als meer overheidsinstanties eerst zouden kijken naar alle mogelijkheden en de burger echt centraal zouden stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit was vorig jaar ook zo en het jaar daarvoor dacht ik ook.
    Er wordt blijkbaar niet veel gedaan met deze informatie.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Voorspelling

Aanstaande woensdag worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Hoewel op deze blog niet vaak meer over lokale (Katwijkse) onderwerpen wordt geschreven, wordt voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen een uitzondering gemaakt. Hoe ziet de zetelverdeling er ná 21 maart uit in de gemeenteraad van Katwijk?
In de gemeente Katwijk zijn 33 raadszetels te verdelen. De deelnemende partijen zijn:
CDA: Als collegepartij de grootste partij in de gemeenteraad met zeven zetels. Het dragen van bestuursverantwoordelijkheid levert electoraal risico op net als tussentijds vertrek van een wethouder. Dat is dit keer (ook) het geval.  ==> Voorspelling: Zes zetels. 
ChristenUnie: Hoewel de ChristenUnie ook deel uitmaakt van het college, pakt het feit dat deze partij onverwacht twee wethouders mocht leveren, gunstig uit. Kans op 'stuivertje wisselen' met het CDA is nu groter dan ooit.  ==> Voorspelling: Zeven zetels. 
SGP: De derde collegepartij moet vooral vrezen voor verdere afkalving van …

Fake-democraat

Afgelopen donderdag beschuldigde minister Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken tijdens het uitspreken van de Ien Dales-lezing de partij Forum voor Democratie van racisme. In reactie hierop besloot fractievoorzitter Thierry Baudet om aangifte te doen tegen de minister.

Ik vind het hoogst onverstandig om als minister een politieke partij, vertegenwoordigd in de Tweede Kamer, te beschuldigen van racisme. Zulk soort beschuldigingen, voorzover ze al hout snijden, moet een minister overlaten aan de politieke arena. De fractie van D66 is mans/vrouws genoeg om stelling te nemen tegen alles wat deze fractie niet zint. Een minister, althans van enig niveau, past dergelijke uitspraken niet.

Gelet op de uitspraken van minister Ollongren is het maar de vraag of zij over het gewenste niveau beschikt. Het staat in ieder geval niet sterk om eerst stevige uitspraken te doen over een partij met een demoniserende lading, om vervolgens, nadat de uitspraak een reactie ontlokt, te beweren dat zij liever…

Failliet

Met de zaak rondom Howick en Lili als sprekend voorbeeld kunnen we het asielbeleid in Nederland failliet verklaren. Na procedure op procedure, leugenachtige verklaringen, vluchtadressen, een onverwachte ontknoping, een plotseling gezonde moeder en een staatssecretaris die moet onderduiken (waarbij bedreiging dus loont), is er inmiddels genoeg aanleiding om het asielbeleid op de schroothoop te gooien.

Deze zaak heeft aangetoond dat het niet humaan is om als asielzoeker eindeloos te procederen en je middelvinger op te steken naar de Nederlandse rechtsstaat. Met het constant rekken van de asielprocedures, het inzetten van kinderen als 'wapen' en met uitstekende hulp daarbij van de 'asielindustrie' en extreem-links worden automatisch schrijnende gevallen gecreëerd. 
Zeker, in vergelijking met de zaak van het heerschap Khalid Abdou Jone van de krakersgroep 'We are here' zou sprake zijn geweest van klasse-justitie. Feit is namelijk dat dit figuur ook een verblijfsver…