Doorgaan naar hoofdcontent

Stemwijzer

Voor degenen die afgelopen zaterdag tijdens de politieke markt van alle deelnemende partijen een flyer heeft ontvangen maar het erg lastig vind om de onderlinge vergelijking te maken is er slecht nieuws. Er is namelijk geen Stemwijzer of Kieskompas die inwoners van Katwijk kunnen invullen. Een gemis, zo heb ik o.a. tijdens diezelfde politieke markt te horen gekregen maar ook via andere kanalen. Waarom heeft de gemeente Katwijk hierin niet geïnvesteerd? Input is output; als men wil dat zoveel mogelijk inwoners op 3 maart a.s. gaan stemmen zal men zelf ook inspanning moeten leveren. Nu wordt dit overgelaten aan lokale media - die overigens erg hun best hiervoor doen. Wat is er mis met het bieden van ondersteuning aan kiezers bij het kiezen van de gemeenteraad? Waarom wordt er niet geïnvesteerd in een hogere opkomst? Hopelijk gaan de twijfelaars (wel of niet stemmen) toch gewoon naar de stembus. Er valt iets te kiezen!

Reacties

  1. Ik mag dit jaar voor het eerst stemmen (wat een feestvreugde!) en ben vanwege m'n stage totaal niet bezig met de verkiezingen. Dus had ik inderdaad gehoopt een stemwijzer te vinden.

    Tot nu toe ben ik alleen nog in aanraking gekomen met de promotie van de partijen via hyves, de posters op de billboards en, welke ik toch wel erg origineel vond, de krokussen en narcissen van Gemeentebelangen!

    Nou ja, het zal wel weer het ezeltje-prik principe worden..

    Veel succes met de verkiezingen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Mr. de Mol

    U zegt dat er iets te kiezen is, ik denk dat dit ook waarheid is. Maar het is inderdaad een gemis dat ik nergens kan zien wat iedere partij nu vindt! Als ik nu zou moeten stemmen is mijn enige stemmotivatie 'degene die het liefste lacht op zijn foto' (Wim van Duijn SGP). Maar ergens ben ik niet gecharmeerd van deze kiesmethode. Hoe kan ik nu overzichtelijk zien welke partij welke standpunten heeft?

    Mvg.
    Henk, Katwijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zeker een gemis dat Katwijk niet meedoet aan de stemwijzer of willen ze in Katwijk geen mensen wijzer maken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Henk,
    Er zijn een aantal manieren om een beeld te krijgen van de standpunten van de diverse partijen:
    1. alle websites van deze partijen bekijken
    2. lees de reacties op stellingen in de Katwijksche Post of Witte Weekblad
    3. beluister de radiodebatten bij RTV Katwijk (zij hebben een uitzendinggemist-service; deze debatten zijn iedere zaterdagochtend van 11.00u-12.00u.)
    4. breng eens een bezoekje aan de website www.volgdeverkiezingen.nl/katwijk. Deze site geeft een overzicht van al het plaatselijke verkiezingsnieuws, partijstandpunten worden er echter niet op een presenteerblaadje gegeven.
    5. laatste optie die ik kan bedenken; www.partijenwijzer.nl. Groot nadeel; deze site is bestemd voor landelijke verkiezingen.
    Veel succes bij het bepalen van uw keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi anoniem,
    Bedankt! Toch nog even het volgende. Hoewel ik me kan voorstellen dat je het moeilijk vind om een goede keuze te maken, zou ik je toch willen verzoeken om zorgvuldig te werk te gaan. Zie o.a. mijn reactie met tips voor Henk.
    Verder; bedenk voor jezelf wat jij belangrijk vind binnen de gemeente en probeer uit te vinden welke partij daar een antwoord op heeft. Natuurlijk ben ik niet objectief want ik sta op de lijst voor de VVD en ik houd me graag aanbevolen (lijst 5, plek 4). Maar het belangrijkste is dat je je stem niet verloren laat gaan! Laat anders nog even weten wat volens jou beter kan in onze gemeente.
    Groeten,
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi (andere) anoniem,
    In Katwijk word er kennelijk op vertrouwd dat iedereen de verkiezingen intensief volgt. Overigens moet wel gezegd dat een goede stemwijzer goede stellingen moet bevatten en het is een hulpmiddel. Het zou anders de verkiezingscampagne overbodig maken. Maar ik ben het met je eens; gemiste kans!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nabrander voor Henk:
    Je kunt natuurlijk ook nog het lijsttrekkersdebat op RTV Katwijk (televisie) volgen op dinsdag 2 maart a.s. Als dit alles allemaal geen soelaas biedt, denk dan aan mij ;)
    Succes!
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Edwin,

    Dank voor de tips. Alleen tip 1 en 2 wist ik nog maar. Ik kan nu de andere tips gelukkig ook gebruiken om tot een goede keuze te komen! DANK

    Mvg.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Edwin,
    Maar ook mede-Katwijkers,

    Ik heb nog een mooie tip!

    Wij van www.anticiperen.com misten ook een stemwijzer voor de lokale verkiezingen, daarom hebben we er zelf een gebouwd.

    En deze is voor iedereen openbaar gemaakt op www.anticiperen.com

    Succes bij het maken van uw keuze.

    vrgr,
    Natalie & Arie

    vragen? mail naar:
    info@anticiperen.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. beste edwijn

    wat bent u van plan te doen aan de problemen rond de prostitutie
    in katwijk

    mvg dirk vd plas

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geachte heer Van der Plas,
    Hoewel ik een vermoeden heb; in welke delen van onze gemeente doen zich volgens u die problemen voor?
    Meer in het algemeen: de algemene plaatselijke verordening (APV) is vrij duidelijk. Overtreding dient te worden aangepakt.
    Ik hoor graag van u!
    groeten,
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste meneer de Mol,

    hier weer de apolitieke stageloper. Ik heb de tips doorgenomen en ga er zeker wat mee doen. Ik zag dat er in de Katwijksche Post een stemwijzer stond, met een overzicht van stellingen en welke partijen daar voor of tegen zijn.
    Ik denk dat dat een goed begin is voor mij om me beter te oriënteren. Ik zal deze morgen in de bus eens goed doornemen.
    Wat voor mij belangrijk is.. tjonge, ik ben niet zo veeleisend. Haha!

    Wat ik wel belangrijk vind is dat er genoeg werkgelegenheid is. Ik hoor dat veel mensen te kampen hebben met de economische crisis. Ik weet niet zeker of er gemeentelijk wat aan gedaan kan worden, maar alle beetjes helpen.
    Verder ga ik niet stappen in het weekend of wat dan ook, dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar heb wel in het verleden gemerkt dat er hier en daar in drugs wordt gehandeld. Ben ik persoonlijk ook niet zo'n fan van.

    En gut, zo lang Katwijk aan Zee, Katwijk aan Zee blijft, met z'n mooie aardige mensen, dan ben ik allang tevree.

    Met vriendelijk groeten,

    Marenka

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marenka,
    Bedankt voor je bericht! Leuk en goed om te zien dat je er echt werk van maakt. Voor als je 'em over het hoofd gezien hebt; er is - op last minute - ook nog een alternatieve stemwijzer voor Katwijk: www.anticiperen.com In deze stemwijzer zijn o.a. de stellingen uit het Witte Weekblad opgenomen. Je moet maar zien of je er nog tijd voor hebt.

    Je hebt gelijk vwb werkgelegenheid. Werk is de beste sociale voorziening, maar het moet er wel zijn. De gemeente kan wel degelijk iets doen, bijv. zorgen voor een gunstig ondernemersklimaat waardoor nieuwe bedrijven zich vestigen of via het samenwerkingsverband HollandRijnland een slinger geven aan de werkgelegenheid. Persoonlijk vind ik het jammer dat het Centrum voor Werk en Inkomen in Lisse is gevestigd en niet in Katwijk.
    Er is helaas nog steeds sprake van drugsoverlast in Katwijk. Ik wil dat zelf keihard gaan aanpakken. Tegenwoordig kunnen drugsdealers ook uit hun huis worden gezet, ook als het een koopwoning betreft. Wetgeving heeft dit inmiddels mogelijk gemaakt, dus de gemeente moet gaan handelen!

    Anyway, succes met het bepalen van je keuze en wellicht vorm ik zelf ook nog een optie (lijst 5, nr 4).
    groetjes,
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Joost van Duijn3 maart 2010 om 02:04

    Ben er zelf nog niet helemaal uit waar ik op ga stemmen. Was idd op zoek naar een stemwijzer en kwam uiteindelijk op deze weblog uit. Altijd een plus als politici nieuwe technieken aanpakken om de mensen te bereiken.

    Als een echte katwijker weet ik dat dit dorp veel waarde hecht een geborgenheid en geslotenheid. Katwijk is er voor katwijk zou het motto kunnen zijn hier. Met het groeiende aantal inwoners en nieuwe technieken die beschikbaar zijn, is dat een motto waar ik me niet in kan vinden. We worden groter en daarmee ook diverser. Zelf heb ik het gevoel dat sommige partijen weinig rekening houden met die diversiteit en dat de 'anderen' maar rekening met hun moeten houden.

    Ook een punt waar ik niet zo blij mee ben is de manier hoe het parkeerbeleid wordt aangepakt. Zoals het nu gaat komt het op mij over dat er slim gespeeld wordt om het betaald parkeren zover mogelijk uit te breiden. Een uitleg: mensen klagen over werkbusjes, vergunninghouders worden ingevoerd. Deze mogen overal parkeren, dus zoals mensen in elkaar zitten, gaan ze klagen dat er meer mensen met de auto naar het centrum gaan en daar de bewoners geen plek hebben. Dus zones invoeren, waar de werkbusjes weer mogen, met 1 bezoekerspas. Katwijk is een gemeente met vrij grote gezinnen, dus veel auto's en veel mensen met verjaardagen die nu moeten gaan betalen om gezellig een avond met de familie door te brengen. Oftewel, door telkens regels in te voeren waarbij er bijna zeker vanuit gegaan kan worden dat er geklaagd over gaat worden, wordt er slim een steeds groter betaald parkeergebied ingesteld.

    En als laatste, zoals eerder gezegd, we groeien en hoewel het gezellig stappen al grotendeels achter me gelaten heb, merk ik als ik er toch uit ga, dat de kroegen stampvol zitten, muziek over het algemeen erg hard staat. Enig vooruitzicht om het publiek meer keus te geven?

    Graag zou ik uw mening willen weten, daar ik twijfel voor de vvd te stemmen.

    Mvg, Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Joost,
    Ik ben wat aan de late kant, maar ik ben de hele dag bezig geweest met flyers bezorgen etc. De zogeheten 'laatste nacht-actie' is net voorbij. Bedankt voor je reactie. De punten die je aandraagt onderschrijf ik. Wat het uitgaan betreft; van ons mag het horeca-aanbod worden uitgebreid. Het staat of valt alleen wel met een of meerdere ondernemers die er brood inzien. In de afgelopen vier jaar hebben zich ondernemers gemeld met verschillende ideeën, bijvoorbeeld voor uitbreiding van de horeca in de Badstraat. Helaas liep dit stuk op de ambtelijke molen, voelden ondernemers zich getraineerd en ging het allemaal niet door. Een uitbreiding van het horeca-aanbod heeft dus alles te maken met een goede en snelle dienstverlening van de gemeente én een goed ondernemersklimaat. Als het nieuwe college hier serieus werk van maakt is er ook op het gebied van uitbreiding van horeca veel mogelijk. Hopelijk ben ik nog op tijd om je twijfel in een stem op de VVD te zien omslaan. Succes in ieder geval bij het bepalen van je keuze!
    groeten,
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Kier Brul jr. overleden

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Kunstkring '88

Vanmiddag wordt de jaarlijkse expositie van de leden van de Kunstkring '88, Duin- en Bollenstreek geopend. Wethouder Udo zal vanmiddag in het gemeentehuis - waar de expostie wordt gehouden - de opening verrichten. Diverse bekende kunstenaars verlenen aan deze expositie hun medewerking. Deze expositie verschaft u tevens een beeld van de variëteit in stijlen, kleuren en vormen van kunstwerken die de Kunstkring te bieden heeft als het gaat om kunstuitleen. In dit verband wil ik u graag wijzen op de Dag van de Kunstuitleen op 6 november a.s. Meer informatie hierover treft u aan op de website van de Kunstkring . De expositie die vanmiddag wordt geopend duurt tot en met 26 november  en is iedere werkdag te bezichtigen van 09.00 - 17.00 u. in de centrale hal van het gemeentehuis van Katwijk.