Directeur Berend Lugies van de Vondelflat houdt voet bij stuk. Zijn stichting daagt twee bewoners voor de rechter omdat ze de maaltijden van de cateraar van de Groningse serviceflat weigeren. "Het concept van de serviceflat wordt hierdoor aangetast", aldus directeur Berend Lugies, de man die 253.000 euro belastinggeld mocht cashen. Ongetwijfeld wordt het concept aangetast. Maar prevaleert 'het concept' boven het welbevinden van bewoners? Zo'n uitspraak is tekenend voor de staat van ouderenzorg in het algemeen. Zolang de factor geld wordt beschouwd als doel in plaats van middel, is er weinig kans op verbetering.
Met deze casus wordt andermaal bewezen dat het welzijn van de doelgroep slechts bijzaak is. De algemene voorwaarden zijn volgepropt met allerlei koppelverkoop-voorwaarden waarbij de bewoners het risico dragen van het verschil tussen theorie (de voorwaarden) en de praktijk (smakeloze maaltijden). Bij het ondertekenen van deze voorwaarden mogen bewoners ervan uitgaan dat er kwaliteit als tegenprestatie wordt geleverd. Waar ligt overigens de grens met dit soort koppelverkoop ten aanzien van maaltijden, huishoudelijke hulp, etc.? Primair gaat het immers om wooncomfort. Verder, contracten zijn uitgevonden om te worden opgezegd.
Het is in ieder geval tekenend voor de mentaliteit van de 'hogere legerleiding' van Stichting de Vondel dat meer waarde wordt gehecht aan het contract met de cateraar dan het welzijn van bewoners, door welke de maaltijden niet worden gepruimd. Waarom lees ik nergens dat de Vondelflat de cateraar heeft aangesproken op de kennelijk discutabele kwaliteit van de maaltijden? Wat voor contract is met deze cateraar afgesloten? Heeft de directie aandelen in deze cateraar? Het is natuurlijk weer als vanouds: een zuinig afgesloten contract, waar bewoners de hoofdprijs moet betalen en vervolgens niet over de kwaliteit mogen mopperen.
In plaats daarvan worden ongegeneerd bewoners voor de rechter gesleept, waarbij opstandige bewoners kunnen worden beboet met een dwangsom van 500 euro per dag bij het niet-afnemen van een Zinn-maaltijd. Dit toont een gebrek aan feeling met de doelgroep, die slechts als melkkoe wordt gebruikt om de belangen (en het salaris) van de directie van de Vondelflat veilig te stellen. Tja, leve 'de zorg'. Wat te doen? In ieder geval heeft het zin om appetijtelijke Facebook-actie van het AvroTros consumentenprogramma Radar te steunen. Hopelijk gaat de directie meer bewegen in de richting van haar bewoners, zonder welke de Vondelflat niet zou bestaan. Stop de smakeloze handelwijze van de Vondelflat!
Bewoners aan de maaltijd. Fotocredit: ANP |
Het is in ieder geval tekenend voor de mentaliteit van de 'hogere legerleiding' van Stichting de Vondel dat meer waarde wordt gehecht aan het contract met de cateraar dan het welzijn van bewoners, door welke de maaltijden niet worden gepruimd. Waarom lees ik nergens dat de Vondelflat de cateraar heeft aangesproken op de kennelijk discutabele kwaliteit van de maaltijden? Wat voor contract is met deze cateraar afgesloten? Heeft de directie aandelen in deze cateraar? Het is natuurlijk weer als vanouds: een zuinig afgesloten contract, waar bewoners de hoofdprijs moet betalen en vervolgens niet over de kwaliteit mogen mopperen.
In plaats daarvan worden ongegeneerd bewoners voor de rechter gesleept, waarbij opstandige bewoners kunnen worden beboet met een dwangsom van 500 euro per dag bij het niet-afnemen van een Zinn-maaltijd. Dit toont een gebrek aan feeling met de doelgroep, die slechts als melkkoe wordt gebruikt om de belangen (en het salaris) van de directie van de Vondelflat veilig te stellen. Tja, leve 'de zorg'. Wat te doen? In ieder geval heeft het zin om appetijtelijke Facebook-actie van het AvroTros consumentenprogramma Radar te steunen. Hopelijk gaat de directie meer bewegen in de richting van haar bewoners, zonder welke de Vondelflat niet zou bestaan. Stop de smakeloze handelwijze van de Vondelflat!
Reacties
Een reactie posten