Doorgaan naar hoofdcontent

Geloofwaardig?

Vandaag, tijdens de Holocaust-herdenking in Amsterdam, zei de voorzitter van het Auschwitz-comité in zijn toespraak dat de Jodenhaat in Nederland toeneemt en dat de Holocaust steeds vaker wordt ontkend. Een zorgwekkende maar tegelijkertijd helaas weinig verrassende ontwikkeling. Met de toestroom van migranten uit de Arabische wereld waar de 'Israel-haat' er met de paplepel wordt ingegoten is het vragen om problemen. Daarnaast is er het chronische gebrek aan integratie bij vooral onze Marokkaanse en Turkse landgenoten. Zij worden, generatie op generatie, toch vooral in de traditie van het moederland worden opgevoed, met al het antisemitisme van dien. Zeker in tijden wanneer Erdogan weer eens uithaalt naar Israel.

Premier Rutte, ook aanwezig bij deze herdenking, zei dat het "hedendaagse antisemitisme mensen nog altijd bang maakt." Hij noemde het inslaan van de ruiten bij een Joods restaurant als voorbeeld. Nu verkeert Rutte in de gelukkige omstandigheid dat hij en zijn kabinet iets kunnen dóen aan het bestrijden van antisemitisme.
De Holocaust-herdenking, vandaag in Amsterdam. 

In de praktijk valt dat toch tegen. De migrant van Palestijnse afkomst, die de ruiten ingooide en bij het Joodse restaurant in Amsterdam binnendrong, is het land niet uitgezet. Jammer, want dit was bij uitstek een gelegenheid om een daad te stellen tegen antisemitisme onder migranten. Wie zich schuldig maakt aan antisemitisme wordt het land uitgezet. Zoiets. Maar nee, een 'protest tegen het beleid van Israël' is voor het OM kennelijk al genoeg reden om alleen vernieling en diefstal ten laste te leggen. Dan kun je het in een toespraak dus betreuren dat een Joods restaurant wordt aangevallen, en vervolgens blijft het stil als het OM een hele lichte straf oplegt aan de aanvaller. Dat is zoiets als Arafat, die in het Engels een Palestijnse terreurdaad veroordeelde, maar er in het Arabisch z'n mond over hield.

Over het weggeven van woningen en andere pamper-acties voor Arabische migranten, ten koste van de échte spoedzoekers en zonder de minste test of men anti-Joodse gevoelens heeft, zal ik nu maar zwijgen. Net als de folders over de bijstand van de gemeente Amsterdam die weer in het Turks en Arabisch zullen worden gedrukt. Over de 'versnelde hulp' aan de Palestijnen, waarbij het hulpgeld de gewone Palestijn waarschijnlijk niet zal bereiken, zal ik vandaag ook zwijgen, evenals de weigering van het kabinet om Jeruzalem te erkennen als hoofdstad van Israel. Het maakt de vandaag uitgesproken woorden er bepaald niet geloofwaardiger op, en dat maakt de uitspraken over het bestrijden van antisemitisme tot holle kreten. Jammer! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Kier Brul jr. overleden

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Kunstkring '88

Vanmiddag wordt de jaarlijkse expositie van de leden van de Kunstkring '88, Duin- en Bollenstreek geopend. Wethouder Udo zal vanmiddag in het gemeentehuis - waar de expostie wordt gehouden - de opening verrichten. Diverse bekende kunstenaars verlenen aan deze expositie hun medewerking. Deze expositie verschaft u tevens een beeld van de variëteit in stijlen, kleuren en vormen van kunstwerken die de Kunstkring te bieden heeft als het gaat om kunstuitleen. In dit verband wil ik u graag wijzen op de Dag van de Kunstuitleen op 6 november a.s. Meer informatie hierover treft u aan op de website van de Kunstkring . De expositie die vanmiddag wordt geopend duurt tot en met 26 november  en is iedere werkdag te bezichtigen van 09.00 - 17.00 u. in de centrale hal van het gemeentehuis van Katwijk.