Doorgaan naar hoofdcontent

Buigen voor Assad is geen optie

De Britse premier David Cameron heeft vandaag verklaard dat de Syrische president Bashar al-Assad mag aanblijven als hoofd van een overgangsregering. Eerder lieten Turkije en Duitsland zich al in die richting uit. Het taboe op onderhandelen met Assad lijkt daarmee te verdwijnen. Ik vind het een onverstandige en hypocriete beleidswijziging. De toevoeging van ondermeer Cameron dat voor Assad op termijn geen toekomst meer is in Syrië, doet daar niets aan af.

Ooit, in 2011 durfden mensen in Syrië de straat op te gaan om te pleiten voor politieke hervormingen. In navolging van andere landen leek ook in dit land de Arabische Lente zijn intrede te doen. Het voorlopig resultaat is bekend. Assad heeft tot nu toe ten koste van letterlijk alles zijn positie weten te behouden. Op een bepaald moment had Assad kunnen weten dat zijn rol was uitgespeeld. Hij zit er echter nog steeds en draagt (met zijn clan) de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor alle chaos, oorlog en de komst van Islamitische Staat (IS) op het strijdtoneel in Syrië.

Zeker, IS als dood en verderf zaaiende organisatie moet worden bestreden. Echter, het regime van Assad was en is feitelijk óók een instituut wat tot op de dag van vandaag dood en verderf zaait. Het verschil met Islamitische Staat is dat deze organisatie haar wandaden publiekelijk maakt. Verder is er niet heel veel verschil. Het getuigt daarom van de ultieme hypocrisie om samen met Assad ten strijde te trekken tegen IS. Daarbij; wat gebeurt er als IS is verslagen in Syrië? Verwacht men dan echt dat Assad uit zichzelf opstapt? In de afgelopen vier oorlogsjaren heeft hij dat ook niet gedaan, laat staan in een toestand zonder aanwezigheid van IS (en andere milities) in Syrië. Alleen zijn dood betekent het einde van het Assad-regime in Syrië. Dan heb ik nog niet eens de Russen genoemd. Met Poetin als beschermheer zal Assad nog jarenlang zijn schrikbewind kunnen voeren. Als het tegenzit gebeurt dat ook inderdaad.

Zolang Assad op zijn post blijft zal er sprake zijn van een vluchtelingenstroom. Zijn landgenoten weten heel goed wat voor vlees ze in de kuip hebben met dit heerschap. Vladimir Poetin begrijpt dat en doet er alles aan om West-Europa blijvend kopzorgen te bezorgen. Zijn openlijke steun voor het regime van Assad is een bewijs daarvan.

De westelijke mogendheden zullen een spoedcursus schaken moeten gaan volgen. Het lijkt me dat je jezelf (moreel) schaakmat zet als je nu Assad als gesprekspartner erkent in de strijd tegen IS, met machtsbehoud voor Assad als waarschijnlijk resultaat. Op deze manier doe je dus mee aan het spel van Poetin. Het lijkt mij een beter idee om het speeltje van Poetin (het Syrië van Assad) af te pakken en daarmee tegelijkertijd de invloed van Iran te doen afnemen. Wellicht zal dit kortstondig succes voor IS opleveren, maar ik twijfel er niet aan dat IS uiteindelijk zal worden verslagen.

Buigen voor Assad betekent machtsbehoud voor Assad en daarmee een enorme morele nederlaag, een flinke aantasting van de geloofwaardigheid, een aanhoudende vluchtelingenstroom, een blijvend instabiele regio en geen kans op duurzame vrede. Buigen voor Assad lijkt me geen optie.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kier Brul jr. overleden

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Politieke TellSell-reclame

Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten-verkiezingen (en indirect de Eerste Kamerverkiezingen) in het vooruitzicht, is de VVD op jacht naar de rechtse kiezer. Met een interview van Klaas Dijkhoff in de Telegraaf over het Klimaatakkoord wat hij 'niet zomaar' wil uitvoeren. Ook premier Mark Rutte liet van zich horen tijdens zijn wekelijke persconferentie, waar hij aangaf dat hij figuren die geweld (willen) gebruiken tegen hulpverleners tijdens Oud en Nieuw liefst zelf 'in elkaar zou slaan' met de toevoeging dat 'dat natuurlijk niet kan'. De kiezer koopt niet veel voor dit soort uitspraken voor de bühne. Het gedrocht wat men Klimaatakkoord noemt is een voorbeeld van naïef-linkse klimaatideologie waar de Nederlandse economie nog flink last van zal krijgen. Dit had de VVD, i.c. Klaas Dijkhoff ook kunnen weten toen hij ermee akkoord ging. Dat hij er nu, met een uitgekiende woordkeuze, publiekelijk - tijdelijk? - afstand van neemt, heeft slechts tot doel om ki