Doorgaan naar hoofdcontent

Te mooi om waar te zijn

Afgelopen dinsdag werd bekend gemaakt dat de voorkeur van de gemeenteraad in Arnhem uitgaat naar Ahmed Marcouch, een politicus met vreemde denkbeelden. Een werkloos Kamerlid (en zijn partij) heeft met behulp van de Haagse baantjes-carroussel weer een mooie burgemeesterspost binnengehaald. Kennelijk was nu de PvdA aan de beurt om een burgemeester te leveren voor de gemeente Arnhem. Deze conclusie kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden getrokken. 

Natuurlijk, de gemeenteraad heeft formeel het laatste woord en daar is gelijk alles mee gezegd. Afgelopen week werd het instituut 'gemeenteraad' in relatie tot burgemeestersbenoemingen zodanig de hemel in geprezen dat het argwaan wekt. Degenen die met klem tegenspreken dat 'Den Haag' een vinger in de pap heeft bij het parachuteren van en lobbyen voor kandidaten bij een burgemeestersbenoeming in een willekeurige stad, hebben makkelijk praten. Immers, er geldt een geheimhoudingsplicht voor leden van de vertrouwenscommissie van een gemeenteraad. Op deze manier komen verhalen over ' Haagse druk', manipulatie en wat al niet meer, lastig aan de oppervlakte. Dat maakt de almacht van de gemeenteraad bij burgemeestersbenoemingen te mooi om waar te zijn. 

Totdat het tegendeel onomstotelijk wordt bewezen, moeten we ervan uitgaan dat in ieder geval voor de grotere gemeenten in Den Haag een 'burgemeesters-spelletje' wordt gespeeld. Elke (grote) politieke partij heeft z'n eigen 'headhunter' die partijgenoten voor burgemeestersposten naar voren schuift. Reden temeer om de (direct) gekozen burgemeester in te voeren, zoals elders in Europa het geval is. Geen schimmige procedures en een geheimhoudingsplicht waarvan handig gebruik wordt gemaakt maar een open en eerlijke burgemeestersverkiezing. Iedere (zelfredzame) kandidaat krijgt dan evenveel kans om het ambt van burgemeester te mogen uitoefenen. Helaas. Ook dit is (nog) te mooi om waar te zijn...


NB. Ik ontvang graag per mail (geanomiseerde) cases waar bleek dat de macht van de gemeenteraad bij burgemeestersbenoemingen toch niet zo groot was als wordt beweerd. Discretie gewaarborgd. 


Reacties

  1. Ook een gekozen burgemeester is niet altijd een oplossing. De keuze zal dan vaak een burgemeester zijn gewenst door het college van B&W. Zij hebben een meerderheid in de raad. Onafhankelijkheid is dan nog verder te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat hangt ervan af in welke vorm het ambt van een gekozen burgemeester wordt gegoten. Een indirecte vorm van verkiezing, waarbij de lijsttrekker van de grootste partij burgemeester wordt, zou ook kunnen. Overigens vraag ik me af hoeveel burgemeesters er nu werkelijk boven de partijen staan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Voorspelling

Aanstaande woensdag worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Hoewel op deze blog niet vaak meer over lokale (Katwijkse) onderwerpen wordt geschreven, wordt voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen een uitzondering gemaakt. Hoe ziet de zetelverdeling er ná 21 maart uit in de gemeenteraad van Katwijk?
In de gemeente Katwijk zijn 33 raadszetels te verdelen. De deelnemende partijen zijn:
CDA: Als collegepartij de grootste partij in de gemeenteraad met zeven zetels. Het dragen van bestuursverantwoordelijkheid levert electoraal risico op net als tussentijds vertrek van een wethouder. Dat is dit keer (ook) het geval.  ==> Voorspelling: Zes zetels. 
ChristenUnie: Hoewel de ChristenUnie ook deel uitmaakt van het college, pakt het feit dat deze partij onverwacht twee wethouders mocht leveren, gunstig uit. Kans op 'stuivertje wisselen' met het CDA is nu groter dan ooit.  ==> Voorspelling: Zeven zetels. 
SGP: De derde collegepartij moet vooral vrezen voor verdere afkalving van …

Fake-democraat

Afgelopen donderdag beschuldigde minister Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken tijdens het uitspreken van de Ien Dales-lezing de partij Forum voor Democratie van racisme. In reactie hierop besloot fractievoorzitter Thierry Baudet om aangifte te doen tegen de minister.

Ik vind het hoogst onverstandig om als minister een politieke partij, vertegenwoordigd in de Tweede Kamer, te beschuldigen van racisme. Zulk soort beschuldigingen, voorzover ze al hout snijden, moet een minister overlaten aan de politieke arena. De fractie van D66 is mans/vrouws genoeg om stelling te nemen tegen alles wat deze fractie niet zint. Een minister, althans van enig niveau, past dergelijke uitspraken niet.

Gelet op de uitspraken van minister Ollongren is het maar de vraag of zij over het gewenste niveau beschikt. Het staat in ieder geval niet sterk om eerst stevige uitspraken te doen over een partij met een demoniserende lading, om vervolgens, nadat de uitspraak een reactie ontlokt, te beweren dat zij liever…

Verward of psychisch gestoord?

"Laten we alerter zijn op verwarde mensen". Aldus een psychiater naar aanleiding van de eenmansactie van Tarik Z. van afgelopen donderdag. Helemaal mee eens, althans, met het advies om meer alert te zijn. Over het hanteren van de term 'verwardheid' heb ik zo m'n twijfels. Is dat wel een term die de lading dekt?

Als we de (digitale) Dikke Van Dale erop naslaan, zien we dat dit begrip twee betekenissen heeft:
1. Door elkaar liggend; in de war
2. Onduidelijk, onsamenhangend.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik moet moeite doen om deze betekenis te verbinden aan de acties van iemand die uit een GGZ-instelling ontsnapt, Bart van U. de al genoemde Tarik Z.  of al die figuren die voorbij komen in de zoekresultaten als je zoekt op 'verwarde man'. Als je de acties of pogingen bekijkt van al die figuren komt de term 'verward' toch wel heel vriendelijk en onschuldig over, terwijl daar geenszins sprake van is.

Een snelle blik in dezelfde (digitale) Dikke …