Doorgaan naar hoofdcontent

Doorstomen met het Smalspoor

De gemiddelde treinmachinist of -conducteur hekelt het 'rondje om de kerk' maar de treinmachinist in dienst van de Stoomtrein Katwijk Leiden zou maar wat graag een rondje om het Valkenburgse Meer willen rijden, of nog verder, in de richting van het Panbos. Zover is het helaas nog niet.

Het gebied van het voormalig Vliegkamp Valkenburg wordt door velen begeerd en hebben hun eigen invulling voor ogen. Zweefvliegers, sociale woningbouw-fetisjisten, voorstanders van een testcentrum voor drones; iedereen heeft zo z'n eigen droom. Daarbij lijkt een windmolenpark ook al (blind) ingetekend.

Vanzelfsprekend is het de kunst om de juiste balans aan te brengen in het gebied met ruimte voor groen (inclusief ruimte voor een volkstuinvereniging), beperkte woningbouw en, niet in de laatste plaats wat mij betreft, ruimte voor werkgelegenheid. Het testcentrum voor Drones én het verzilveren van kansen voor recreatie en toerisme zijn sprekende voorbeelden.

Het is een gemiste kans als bij de invulling van het voormalig vliegveld Valkenburg de economische factor tekort zou worden gedaan. Jaarlijks zorgen toerisme en recreatie voor ruim 38 miljard aan bestedingen in ons land. Daarbij genereert de gastvrijheidssector aan circa 413.000 mensen werk en inkomen. Alle reden dus om prioriteiten te stellen, in de eerste plaats in te zetten op de economische factor en de overige mogelijke bestemmingen hieraan ondergeschikt te maken.

Met het creëren van ruimte voor initiatieven op dit vlak kunnen op z'n minst ruimtelijke kaders worden gesteld. Zodoende blijft er ruimte genoeg voor innovatieve en toeristische initiatieven. Want wat zou het mooi zijn als de Stoomtrein Katwijk Leiden (het voormalige Nationaal Smalspoormuseum) het spoor kan uitbreiden en toeristen richting het Panbos kan rijden en rondom het Valkenburgse Meer. Deze toeristische attractie kan dan weer de opmaat zijn voor verdere economische kansen, als er wordt nagedacht.

Het verzilveren van economische kansen, het stellen van de juiste prioriteiten en het aanbrengen van de juiste balans in het gebied is de opgave voor alle betrokken bestuurlijke actoren. Ik reken erop dat de gemeente Katwijk (en natuurlijk ook de gemeente Leiden) zich sterk maakt of gaat maken voor het belang van de Stoomtrein Katwijk Leiden. Niet in de laatste plaats is het aan de betrokken partijen (Rijksvastgoedbedrijf maar ook de provincie Zuid-Holland) om het belang van de gastvrijheidseconomie te onderkennen en ernaar te handelen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Gemeenteraadsverkiezingen

Landelijke politici tijdens een debat voor de GR-verkiezingen Afgelopen vrijdag vond in Amsterdam het inmiddels beruchte Balie-debat plaats. Een weinig verheffend debat met landelijke lijsttrekkers met veel geschreeuw en weinig concrete oplossingen voor de problemen van de stad Amsterdam. Het heeft weinig toegevoegde waarde om een debat te organiseren met landelijke lijsttrekkers als het gaat om lokale verkiezingen. Bovendien heeft het dan weinig zin om een politicus van vermeend racisme te beschuldigen. Wordt de woningnood daarmee opgelost? In de beperking toont zich de meester. Lokale verkiezingen vragen om een debat met lokale lijsttrekkers die met elkaar in debat gaan over oplossingen voor lokale problemen. Gespreksstof genoeg, lijkt me. Het is tamelijk ongeloofwaardig als politici, op wie men op 21 maart niet kan stemmen, zich gaan bemoeien met gemeenteraadsverkiezingen. Ik snap het wel, maar of de lokale afdelingen van landelijke partijen er blij mee zijn en/of er iets aan

Waak voor Ottomaanse reflexen

Afgelopen week heeft Turkije opnieuw een (voor hen) strategische zet gedaan. De grens met Syrië werd overgestoken om de stad Jarablus te bevrijden van IS. Althans, dat is wat de buitenwacht moet geloven. De werkelijkheid is dat Turkije in de eerste plaats de opmars van de Koerden in Syrië wil stoppen, een corridor met IS-gebied in stand wil houden en de door Turkije gesteunde Syrische rebellengroepen eveneens de Koerden laat bestrijden.  De oorlog in Syrië is hiermee een nieuwe fase ingegaan. Een fase waarin niet de belangrijkste vijand aldaar wordt bestreden zoals IS of een regime in stand wordt gehouden, maar waarin een buurland (grote) delen van het oorlogsgebied zelf in bezit neemt. Mijn inschatting is dat Turkije niet zal rusten voordat alle Koerden die zich in Syrië bevinden, zijn verjaagd. De agenda van Erdogan reikt verder. De Turkse eis voor ontruiming van het gebied ten westen van de rivier de Eufraat is dan ook slechts een begin. Als Turkije op z'n minst het noorden v

Kier Brul jr. overleden

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!