Moeten lokale vrijwilligers-organisaties hun subsidie-aanvragen en vergunning-aanvragen voor evenementen voortaan in 'Jip en Janneke-taal' opschrijven? Of moet er een leesgroep van burgers worden opgericht om deze aanvragen tijdig te beoordelen? Het lijkt erop. De 'call to action' die van dergelijke aanvragen uitgaat wordt in ieder geval wel heel erg laat opgepikt door de ambtelijke organisatie onder aansturing van het plaatselijke College van B&W. Wat weerhoudt het College van bieden van passende dienstverlening? Evenementenvrees, niet functionerende klant-processen binnen de gemeentelijke organisatie, falende interne communicatie, de verantwoordelijk portefeuillehouder die niet op zit te letten, onwil?
Een cartoon, afkomstig van de website www.cascadis.nl |
Feit is in ieder geval dat een vrijwilligersorganisatie te lang in het ongewisse wordt gehouden over het organiseren van een evenement op een bepaalde locatie. Het resultaat hiervan is dat dit specifieke evenement daardoor moet worden gecanceld. Dit heeft natuurlijk niets te maken met gemeentelijke dienstverlening, waarbij in dit geval een simpel 'ja' of 'nee' werd gevraagd. Zeker niet in het geval van een organisatie die (letterlijk!) al honderd jaar bij de gemeente over de vloer komt voor evenementen-vergunningen. Een wanprestatie voor een gemeente met 62.000 inwoners!
Dat geldt ook voor het proces rondom de subsidieverlening voor het Bevrijdingsfeest in mei. Een subsidieaanvraag van de vier gezamenlijke Oranjeverenigingen die in november is ingediend, wordt pas in maart in de gemeenteraad behandeld. Waarom is er niet direct voor gekozen om het aangevraagd subsidiebedrag in de openbaarheid te behandelen? In 2010 werd ook een groots Bevrijdingsfeest gevierd. Ik meen dat toen de procedure rondom de subsidieaanvraag niet veel anders verliep. Wat is hier 'lean' aan?
De casus is duidelijk; de gemeente Katwijk moet (zelf!) aan de slag met haar belangrijkste core business: dienstverlening aan burgers, bedrijven en (vrijwilligers)organisaties. De burger, ondernemer en vrijwilliger zal het toejuichen als er, ongeacht het onderwerp, werk wordt gemaakt van het uitleggen van beleid, meedenken met de klant, telefonische bereikbaarheid, begrijpelijke formulieren, toegankelijkheid bij de afdeling Burgerzaken of het opstellen van een leesbare brief.
De casus is duidelijk; de gemeente Katwijk moet (zelf!) aan de slag met haar belangrijkste core business: dienstverlening aan burgers, bedrijven en (vrijwilligers)organisaties. De burger, ondernemer en vrijwilliger zal het toejuichen als er, ongeacht het onderwerp, werk wordt gemaakt van het uitleggen van beleid, meedenken met de klant, telefonische bereikbaarheid, begrijpelijke formulieren, toegankelijkheid bij de afdeling Burgerzaken of het opstellen van een leesbare brief.
Reacties
Een reactie posten