Het kinderprogramma Sesamstraat verhuist op 1 januari 2016 van NPO1 naar het themakanaal NPO Zappelin Xtra. Geen handige zet naar mijn idee. Tevens geeft het simpelweg verplaatsen van een kinderprogramma aan dat het 'managen' van een publieke zender nog niet zo eenvoudig is. Zeker in een tijd dat digitale tv de standaard aan het worden is, mag van een opmerkelijke beslissing worden gesproken. Want waar eindigt dit? Uiteindelijk geldt de redenatie voor het verplaatsen van Sesamstraat voor ieder programma op NPO 1 t/m 3. Echter, het lijkt me sterk dat de netmanager zichzelf op korte termijn overbodig wil maken.
Sesamstraat moet op het open net blijven, en wel hierom:
1. In het geval een omroep op een bepaald tijdstip een programma wil uitzenden, ga ik ervan uit dat deze wens langs de missie en strategie-meetlat wordt gelegd. Tevens mag van een netmanager de nodige inventiviteit en creativiteit worden verwacht. Ga nog eens kijken welk programma op welk tijdstip het beste tot z'n recht komt. Ga daarbij het gesprek aan met de netmanagers van NPO 2 en NPO3. Het simpelweg verplaatsen van een programma naar een digitale zender is wel erg gemakkelijk. Met iets meer gepuzzel kunnen, net als bij het beheer van bijvoorbeeld gemeentelijk vastgoed, mooie dingen ontstaan. Van een netmanager mag ook wel iets meer worden verwacht, lijkt me. Bijvoorbeeld een doordachte strategie per zender met een ijzersterke programmering die de competitief is met de commerciële zenders.
2. Sesamstraat wordt nu al tien jaar op het verkeerde tijdstip uitgezonden, met alle gevolgen voor de kijkcijfers. Immers, het oorspronkelijke tijdstip waarop Sesamstraat op tv was te zien, was 18.30u. Een perfect tijdstip; na het eten en vlak voor het slapen gaan. Zeker, ouders kunnen de huidige uitzending van Sesamstraat om 18.30u aan hun kinderen laten zien. Maar dat geldt ook voor alle andere programma's die op het publieke net worden uitgezonden en dit maakt de functie van netmanager feitelijk overbodig. Als de Nederlandse Publieke Omroep nog van waarde wil zijn en haar programma's waardevol acht, verplaats dan Sesamstraat naar 18.30 uur. Daarmee zullen de kijkcijfers vrijwel weer gaan stijgen.
3. Met veel tamtam is aangekondigd dat Sesamstraat op het digitale themakanaal Zappelin Xtra te zien zal zijn. Feitelijk wordt een bom gelegd onder de hele publieke programmering. Want iedereen kan thuis zijn eigen 'net' managen met de programma's die men 's ochtends, 's middags of 's avonds wil bekijken. Wat is nog de toegevoegde waarde van het open net en alle duurbetaalde 'netmanagers'? Het probleem is echter dat niet iedereen zijn eigen tv-programmering wil managen en zich laat leiden door de door de NPO vastgestelde programmering. Met het verplaatsen van Sesamstraat naar een digitale zender wordt het risico genomen dat mensen niet de moeite nemen om naar het themakanaal te zappen, omdat het simpelweg 'uit zicht' is. Daar mag iedereen het zijne van denken maar dit risico is wel reëel. Of Sesamstraat er op deze manier op vooruitgaat qua kijkcijfers moet tevens worden afgewacht.
4. 'De NPO is van iedereen en voor iedereen'. Een mooie slogan maar we moeten vaststellen dat de praktijk weerbarstig is. Zolang de publieke netten nog bestaan en niet door de ontwikkelingen zijn ingehaald, lijkt het mij een goed idee als in de vroege avond de programmering wordt afgestemd op de jongste kijkers en hun ouders. Andere doelgroepen, zoals senioren, kunnen ook op een iets later tijdstip worden bediend. Het is mooi als de NPO zich tegelijkertijd wil profileren als jongerenzender, seniorenzender, kinderzender, cultuurzender, sportzender, etc. etc. Maar met de juiste programmering op het juiste moment blijf je geloofwaardig als zender voor iedere doelgroep.
5. Zoals gezegd, de redenatie voor het verplaatsen van Sesamstraat geldt feitelijk voor alle andere programma's die worden uitgezonden. Waarom begint de NPO geen apart themakanaal voor senioren? Waarom wordt het NOS-journaal, wat op Journaal24 ook kan worden bekeken, nog uitgezonden op het publieke net? Het verplaatsen van Sesamstraat geeft eigenlijk aan dat men een programma wat kennelijk te weinig kijkers trekt, wil wegpromoveren naar een digitale zender. Welke criteria gelden eigenlijk voor programma's die op de publieke netten worden uitgezonden? Ik vrees dat die criteria niet bestaan en dat geeft de beslissing tot verplaatsing een nogal simplistische lading.
6. Omroep Max heeft een commercial waarin omroepbaas Jan Slagter spreekt van de sloopplannen van de staatssecretaris. Ik begrijp z'n belang maar met het nieuws van het verplaatsen van Sesamstraat bekijk ik het filmpje toch met iets andere ogen. Omroep Max is nu feitelijk de 'sloper' van Sesamstraat, de parel van een andere doelgroep. Ik betwijfel of hiermee je eigen ledental gaat stijgen. Met andere woorden, het is niet in het belang van Omroep Max als Sesamstraat van het open net verdwijnt. Op z'n minst zou hij zich sterk moeten maken voor een ander tijdstip voor dat programma waar de (klein)kinderen van z'n eigen doelgroep naar kijken...Als hij daar blijk van geeft zou dat zomaar tot meer leden kunnen leiden....
Sesamstraat moet op het open net blijven, en wel hierom:
Is het einde van Sesamstraat in zicht? |
2. Sesamstraat wordt nu al tien jaar op het verkeerde tijdstip uitgezonden, met alle gevolgen voor de kijkcijfers. Immers, het oorspronkelijke tijdstip waarop Sesamstraat op tv was te zien, was 18.30u. Een perfect tijdstip; na het eten en vlak voor het slapen gaan. Zeker, ouders kunnen de huidige uitzending van Sesamstraat om 18.30u aan hun kinderen laten zien. Maar dat geldt ook voor alle andere programma's die op het publieke net worden uitgezonden en dit maakt de functie van netmanager feitelijk overbodig. Als de Nederlandse Publieke Omroep nog van waarde wil zijn en haar programma's waardevol acht, verplaats dan Sesamstraat naar 18.30 uur. Daarmee zullen de kijkcijfers vrijwel weer gaan stijgen.
3. Met veel tamtam is aangekondigd dat Sesamstraat op het digitale themakanaal Zappelin Xtra te zien zal zijn. Feitelijk wordt een bom gelegd onder de hele publieke programmering. Want iedereen kan thuis zijn eigen 'net' managen met de programma's die men 's ochtends, 's middags of 's avonds wil bekijken. Wat is nog de toegevoegde waarde van het open net en alle duurbetaalde 'netmanagers'? Het probleem is echter dat niet iedereen zijn eigen tv-programmering wil managen en zich laat leiden door de door de NPO vastgestelde programmering. Met het verplaatsen van Sesamstraat naar een digitale zender wordt het risico genomen dat mensen niet de moeite nemen om naar het themakanaal te zappen, omdat het simpelweg 'uit zicht' is. Daar mag iedereen het zijne van denken maar dit risico is wel reëel. Of Sesamstraat er op deze manier op vooruitgaat qua kijkcijfers moet tevens worden afgewacht.
4. 'De NPO is van iedereen en voor iedereen'. Een mooie slogan maar we moeten vaststellen dat de praktijk weerbarstig is. Zolang de publieke netten nog bestaan en niet door de ontwikkelingen zijn ingehaald, lijkt het mij een goed idee als in de vroege avond de programmering wordt afgestemd op de jongste kijkers en hun ouders. Andere doelgroepen, zoals senioren, kunnen ook op een iets later tijdstip worden bediend. Het is mooi als de NPO zich tegelijkertijd wil profileren als jongerenzender, seniorenzender, kinderzender, cultuurzender, sportzender, etc. etc. Maar met de juiste programmering op het juiste moment blijf je geloofwaardig als zender voor iedere doelgroep.
5. Zoals gezegd, de redenatie voor het verplaatsen van Sesamstraat geldt feitelijk voor alle andere programma's die worden uitgezonden. Waarom begint de NPO geen apart themakanaal voor senioren? Waarom wordt het NOS-journaal, wat op Journaal24 ook kan worden bekeken, nog uitgezonden op het publieke net? Het verplaatsen van Sesamstraat geeft eigenlijk aan dat men een programma wat kennelijk te weinig kijkers trekt, wil wegpromoveren naar een digitale zender. Welke criteria gelden eigenlijk voor programma's die op de publieke netten worden uitgezonden? Ik vrees dat die criteria niet bestaan en dat geeft de beslissing tot verplaatsing een nogal simplistische lading.
6. Omroep Max heeft een commercial waarin omroepbaas Jan Slagter spreekt van de sloopplannen van de staatssecretaris. Ik begrijp z'n belang maar met het nieuws van het verplaatsen van Sesamstraat bekijk ik het filmpje toch met iets andere ogen. Omroep Max is nu feitelijk de 'sloper' van Sesamstraat, de parel van een andere doelgroep. Ik betwijfel of hiermee je eigen ledental gaat stijgen. Met andere woorden, het is niet in het belang van Omroep Max als Sesamstraat van het open net verdwijnt. Op z'n minst zou hij zich sterk moeten maken voor een ander tijdstip voor dat programma waar de (klein)kinderen van z'n eigen doelgroep naar kijken...Als hij daar blijk van geeft zou dat zomaar tot meer leden kunnen leiden....
Reacties
Een reactie posten