Doorgaan naar hoofdcontent

Voorspelling

Aanstaande woensdag worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Hoewel op deze blog niet vaak meer over lokale (Katwijkse) onderwerpen wordt geschreven, wordt voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen een uitzondering gemaakt. Hoe ziet de zetelverdeling er ná 21 maart uit in de gemeenteraad van Katwijk?
In de gemeente Katwijk zijn 33 raadszetels te verdelen. De deelnemende partijen zijn:

CDA:
Als collegepartij de grootste partij in de gemeenteraad met zeven zetels. Het dragen van bestuursverantwoordelijkheid levert electoraal risico op net als tussentijds vertrek van een wethouder. Dat is dit keer (ook) het geval. 
==> Voorspelling: Zes zetels. 

Hoewel de ChristenUnie ook deel uitmaakt van het college, pakt het feit dat deze partij onverwacht twee wethouders mocht leveren, gunstig uit. Kans op 'stuivertje wisselen' met het CDA is nu groter dan ooit. 
==> Voorspelling: Zeven zetels. 

SGP:
De derde collegepartij moet vooral vrezen voor verdere afkalving van het SGP-electoraat, vooral voor wat betreft de jongere leeftijdsklassen. Behoud van de huidige zes zetels zou een goede prestatie zijn. 
==> Voorspelling: Vier zetels. 

VVD:
De VVD heeft nu twee zetels en mag haar handen dichtknijpen als dat zo blijft. Bij Tweede Kamerverkiezingen krijgt de VVD vaak meer stemmen dan bij lokale verkiezingen. Dat is ook dit keer het geval. Verder worden door andere (lokale) partijen stemmen weggesnoept. 
==> Voorspelling: Eén zetel. 

Hoewel landelijk in electoraal opzicht in zwaar weer, ziet de lokale setting er anders uit. Onder andere bovengemiddeld veel stemmen uit de kern Valkenburg zorgen voor behoud van de huidige twee zetels. 
==> Voorspelling: Twee zetels. 

Nieuwkomer in 2014. Behaalde toen met wat geluk twee zetels. Onderscheidend nieuw geluid zorgt  voor behoud van dat aantal, is de verwachting. 
==> Voorspelling: Twee zetels. 

Behaalde in 2014 vier zetels maar werd gehalveerd vanwege perikelen rondom mogelijke collegedeelname. Deze partij pakt wat 'marktaandeel' terug. 
==> Voorspelling: Drie zetels.

Deze partij is het resultaat van de splitsing bij GemeenteBelangen na perikelen rondom de mogelijke collegedeelname in 2014. Deze partij moet erop hopen dat de traditionele achterban van het 'oude' GemeenteBelangen bij de afsplitsing precies door de helft is gegaan. De kans is aanwezig dat dit ijdele hoop is. 
==> Voorspelling: Nul zetels. 

Een nieuwe lokale partij met een langere kandidatenlijst dan menig andere partij in Katwijk. Dát, plus de nieuwe en opvallende standpunten en ook een goede campagne op social media zou weleens het verschil kunnen maken. Zou zomaar ook qua zetelaantal een verrassing kunnen zijn, met veel jonge kiezers richting het stemlokaal. 
==> Voorspelling: Drie zetels.

Deze partij doet opnieuw mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Ook dit keer zal het bij een poging blijven. 
Voorspelling: Nul zetels. 

D66:
D66 kwam in 2014 nieuw in de raad met één zetel (al waren dat er bijna twee). Er is kans op verdubbeling maar veelheid aan lokale partijen kan roet in het eten gooien. 
Voorspelling: Eén zetel. 

Met drie zetels nu de grootste oppositiepartij. Deze partij kan nog veel 'last' krijgen van nieuwkomer DURF maar tegelijkertijd ook kiezers van andere partijen winnen. O.a. standpunt bieb kan noemer zijn voor 'ander lokaal ongenoegen' wat extra stemmen kan trekken. 
Voorspelling: Vier zetels. 



Reacties

  1. Wie te vroeg gelijk heeft is een profeet, wie te laat gelijk heeft is een historicus...Ik ben wat dit betreft blij dat mijn voorspelling v.w.b. de zetels voor DURF is uitgekomen. Ook de voorspelling v.w.b. DeLokalen kwam uit en ik besef dat dit zuur is voor alle betrokkenen bij DeLokalen. Voor JezusLeeft geldt dat natuurlijk ook.
    Laat ik, in het kader van verantwoording, even het rijtje af gaan:

    CDA: Zeven zetels. Hier zat ik mis, net als vele anderen. Het zetelbehoud van het CDA is verrassend te noemen.

    CU: Vijf zetels. Als gevolg van de voorspelling voor het CDA ging het in mijn voorspelling dus ook mis. De ChristenUnie had deze campagne 'momentum' om het CDA voorbij te streven. De praktijk bleek (te) weerbarstig.

    SGP: Vijf zetels. De SGP heeft een zetel verloren, maar is op vijf uitgekomen en dus niet op vier zetels. Het hogere opkomstpercentage heeft voor de ChristenUnie en de SGP wél direct gevolgen, zo blijkt.

    VVD: Drie zetels. De geboekte winst van afgelopen woensdag zorgt voor drie stevige zetels. Gelukkig voor de VVD komt mijn voorspelling niet uit. Weliswaar is er goed campagne gevoerd maar mijn inschatting dat desondanks de VVD zou worden 'leeggegeten' klopt niet.

    PvdA: Twee zetels, zoals voorspeld. Echter, de stemmen kwamen niet alleen uit Valkenburg maar overal vandaan: 30% meer stemmen, dat is een huzarenstukje voor een PvdA-afdeling!

    KiesKatwijk: Eén zetel. Eén minder dan in de voorspelling. De veelheid aan lokale partijen is daar debet aan, denk ik.

    GemeenteBelangen: Drie zetels, zoals voorspeld. Gerekend vanuit de twee zetels (na de splitsing), vond ik deze voorspelling de makkelijkste om te doen.

    DeLokalen: Nul zetels, zoals voorspeld. Uiteindelijk is het een 'net-niet'-verhaal. Zuur voor alle betrokkenen!

    DURF: 3 zetels, zoals voorspeld. Ook bij deze uitslag had ik een redelijk goed gevoel. Met het aanspreken van nieuwe kiezers en het hogere opkomstpercentage 'in de rug' werd een fraaie zetelwinst geboekt.

    JezusLeeft: Nul zetels, zoals voorspeld. Het klinkt misschien onaardig maar dit was de makkelijkste voorspelling. Laat ik benadrukken dat ik de goede intenties van de mensen van JezusLeeft zeer waardeer!

    D66: Eén zetel, zoals voorspeld. Uiteindelijk mag men bij D66 nog blij zijn met deze ene zetel, gelet op het aantal stemmen. Er was kans op 'meer' geweest als er minder lokale partijen hadden meegedaan en als de Tweede Kamerfractie van D66 iets handiger zou hebben geopereerd in de laatste maanden...

    Hart voor Katwijk: Drie zetels. Ik had vier zetels voorspeld. Weliswaar geldt ook hier dat er veel andere lokale partijen deelnamen, maar in het geval van Hart voor Katwijk weegt die factor iets minder zwaar, vind ik. Hart voor Katwijk is altijd vrij duidelijk in haar stellingname. Dat zorgt voor een onderscheidend geluid en dit trekt altijd bepaalde groepen kiezers aan, zo niet deze keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even v.w.b. DURF: Uiteraard is het hartstikke knap om als nieuwkomer drie zetels te winnen! Met een uitgekiende campagne, onderscheidende standpunten en het enthousiasmeren van nieuwe kiezers is de missie goed geslaagd. Dat is zeker niet alleen te danken aan het hogere opkomstpercentage. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Kier Brul jr. overleden

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Kunstkring '88

Vanmiddag wordt de jaarlijkse expositie van de leden van de Kunstkring '88, Duin- en Bollenstreek geopend. Wethouder Udo zal vanmiddag in het gemeentehuis - waar de expostie wordt gehouden - de opening verrichten. Diverse bekende kunstenaars verlenen aan deze expositie hun medewerking. Deze expositie verschaft u tevens een beeld van de variëteit in stijlen, kleuren en vormen van kunstwerken die de Kunstkring te bieden heeft als het gaat om kunstuitleen. In dit verband wil ik u graag wijzen op de Dag van de Kunstuitleen op 6 november a.s. Meer informatie hierover treft u aan op de website van de Kunstkring . De expositie die vanmiddag wordt geopend duurt tot en met 26 november  en is iedere werkdag te bezichtigen van 09.00 - 17.00 u. in de centrale hal van het gemeentehuis van Katwijk.