Onze gemeente komt er niet best vanaf als we afgaan op de website Overheid.nl Monitor. Deze website geeft inzicht in de ontwikkelingen op het terrein van de elektronische overheid. De Overheid.nl Monitor vergelijkt websites van overheidsorganisaties (dus ook gemeenten) met elkaar op basis van een vragenlijst en maakt op basis van deze vergelijking een ranglijst op. Waar op de ranglijst vinden we de website van de gemeente Katwijk?
In de categorie gemeenten van 50.000 - 100.000 inwoners (Katwijk telt ruim 61.000 inwoners) staat de website van de gemeente Katwijk op de 35e plaats (van in totaal 43 gemeenten). Niet zo best dus. Als we kijken naar de ranglijst per provincie, los van gemeentegrootte, dan zien we dat Katwijk de 55e plek inneemt van de in totaal 76 gemeenten in Zuid-Holland. Buurgemeenten uit de regio zoals Leiden, Lisse, Teylingen, Oegstgeest en Noordwijk staan (veel) hoger genoteerd op de lijst. Opvallend is dat Teylingen als fusiegemeente - net als Katwijk sinds 1-1-2006 - veel beter scoort.
Waar schort het dan aan? Op het gebied van dienstverlening voor burgers scoort de website van de gemeente Katwijk slecht. On-line een afspraak inplannen voor de aanvraag van een rijbewijs of paspoort is niet mogelijk. Voor bedrijven is het bijv. niet mogelijk om een vergunning voor een evenement digitaal aan te vragen.
Ten aanzien van het criterium 'de burger centraal' scoort de website ook niet best. Inwoners die een E-mail sturen naar de gemeente krijgen geen melding wat de behandeltermijn van de betreffende E-mail is. Op het gebied van nieuwe media zoals interactief communiceren met burgers is er geen service en zo zijn er nog wel meer zaken waar verbetering mogelijk is, om het zacht uit te drukken.
Natuurlijk moet er altijd een fysieke balie zijn waar inwoners met vragen en/of klachten terecht kunnen, en natuurlijk vormt E-dienstverlening geen doel op zich. Het is geen wondermiddel, maar als de zaken goed worden aangepakt kan er een flinke efficiency-slag worden gemaakt en kosten worden bespaard. Het zou goed zijn als het College van B&W eerst goed gaat onderzoeken hoe de ambtelijke processen kunnen worden verbeterd en pas daarna gaat bekijken welke behuizing daarvoor nodig is. Gelet op de plannen die er zijn voor uitbreiding van het gemeentehuis en het geld wat daarmee gemoeid is (21 miljoen euro!) geen overbodige luxe.
In de categorie gemeenten van 50.000 - 100.000 inwoners (Katwijk telt ruim 61.000 inwoners) staat de website van de gemeente Katwijk op de 35e plaats (van in totaal 43 gemeenten). Niet zo best dus. Als we kijken naar de ranglijst per provincie, los van gemeentegrootte, dan zien we dat Katwijk de 55e plek inneemt van de in totaal 76 gemeenten in Zuid-Holland. Buurgemeenten uit de regio zoals Leiden, Lisse, Teylingen, Oegstgeest en Noordwijk staan (veel) hoger genoteerd op de lijst. Opvallend is dat Teylingen als fusiegemeente - net als Katwijk sinds 1-1-2006 - veel beter scoort.
Waar schort het dan aan? Op het gebied van dienstverlening voor burgers scoort de website van de gemeente Katwijk slecht. On-line een afspraak inplannen voor de aanvraag van een rijbewijs of paspoort is niet mogelijk. Voor bedrijven is het bijv. niet mogelijk om een vergunning voor een evenement digitaal aan te vragen.
Ten aanzien van het criterium 'de burger centraal' scoort de website ook niet best. Inwoners die een E-mail sturen naar de gemeente krijgen geen melding wat de behandeltermijn van de betreffende E-mail is. Op het gebied van nieuwe media zoals interactief communiceren met burgers is er geen service en zo zijn er nog wel meer zaken waar verbetering mogelijk is, om het zacht uit te drukken.
Natuurlijk moet er altijd een fysieke balie zijn waar inwoners met vragen en/of klachten terecht kunnen, en natuurlijk vormt E-dienstverlening geen doel op zich. Het is geen wondermiddel, maar als de zaken goed worden aangepakt kan er een flinke efficiency-slag worden gemaakt en kosten worden bespaard. Het zou goed zijn als het College van B&W eerst goed gaat onderzoeken hoe de ambtelijke processen kunnen worden verbeterd en pas daarna gaat bekijken welke behuizing daarvoor nodig is. Gelet op de plannen die er zijn voor uitbreiding van het gemeentehuis en het geld wat daarmee gemoeid is (21 miljoen euro!) geen overbodige luxe.
Het zou een goede zaak zijn als meer overheidsinstanties eerst zouden kijken naar alle mogelijkheden en de burger echt centraal zouden stellen.
BeantwoordenVerwijderenDit was vorig jaar ook zo en het jaar daarvoor dacht ik ook.
BeantwoordenVerwijderenEr wordt blijkbaar niet veel gedaan met deze informatie.