Doorgaan naar hoofdcontent

Kijk eens in de spiegel

Donderdagavond vond de installatie plaats van het nieuwe College. Tevens werd afscheid genomen van de vertrekkende collegeleden. Er werden mooie woorden gesproken, zowel door de twee 'nestors' van de raad als door de vertrekkende wethouders. Veel minder mooie woorden werden gesproken bij de installatie van het nieuwe College. Zowel het proces van de coalitievorming als de voorgedragen wethouders waren onderwerp van gesprek. Het was jammer van de manier waarop dit debat verliep. Het ontstane beeld van slechte verliezers was moeilijk weg te nemen en deed me af en toe denken aan het lijsttrekkersdebat in maart 2002 met een azijnzuur kijkende Ad Melkert en een vrolijke Pim Fortuyn die Melkert aanmoedigt om iets vrolijker te gaan kijken. Televisie kan soms meedogenloos zijn en eigenlijk hoop ik dat dat afgelopen donderdag ook het geval was.

Hoewel de motie van GemeenteBelangen naar mijn mening riekte naar gelegenheidspolitiek werd de wenselijkheid van enkele spelregels rondom het vormen van een coalitie raadsbreed onderkend. Ik ben wel benieuwd hoe die 'spelregels' in de praktijk (dus bij de volgende coalitiebesprekingen) gaan uitpakken.
Minder fraai vond ik de motie van de SGP. Van hun motie ging vooral het signaal uit dat deze partij het alleenrecht claimt op bewaking van het christelijk karakter in Katwijk. Ik ben alleen vanwege deze motie al benieuwd naar het 'oppositie-akkoord' van SGP, GB en PvdA. Een gevolg van deze motie kan zijn dat de oppositiepartijen de openstelling van het zwembad als onwenselijk moeten gaan betitelen.

Wim van Duijn (SGP) verwees selectief naar notulen van de raadsvergadering van 2 januari 2006, rondom de installatie van het vorige College. Zo ken ik er ook nog wel een paar. Het 'slangengedrag' waarover hij afgelopen donderdagavond sprak, was vier jaar geleden vooral op de SGP zelf van toepassing. Verder is de uitspraak van Esther Schonenberg destijds aan het adres van de heer Ten Hove erg interessant: "Zij wil tegen de heer Ten Hove zeggen dat het nooit verstandig is om voor je beurt te praten. Daarmee loop je het risico dat je je zelf buitenspel zet". Hoe herkenbaar, deze tekst!

Ten aanzien van de wethouderskandidaten was de inbreng van sommige partijen ook niet erg geloofwaardig. Er werd meermalen op gewezen dat Thijs Udo (wethouder VVD) 'van buiten' komt en dat het wenselijk was dat wethouders uit Katwijk zouden moeten komen. Allereerst staat de wet toe dat wethouders van buiten de gemeente afkomstig mogen zijn. Verder zijn er nog wel wat andere factoren die van invloed zijn op de keuze voor een wethouderskandidaat.

Nu het volgende: Ik kan me uit de afgelopen verkiezingscampagne nog een interview met wethouder Vingerling herinneren. Vingerling gaf aan eigenlijk nog wel verder te willen als wethouder. Zijn partij had echter anders beslist en schoof Gerard Bol naar voren als wethouderskandidaat. Met alle respect voor de heer Vingerling, maar kennelijk heeft GemeenteBelangen de afweging gemaakt dat er met de heer Bol méér kans was op Collegedeelname dan met de heer Vingerling. De timing van het persbericht van GB over hun nieuwe wethouderskandidaat was hierbij opvallend. In ieder geval geeft het aan dat wethouderskandidaten, afkomstig uit de gemeente Katwijk, kennelijk ook geen garantie op succes biedt.

Als dan vervolgens door GB afgelopen donderdagavond een tegenkandidaat voor diverse wethouderposten wordt gepresenteerd die zelf niet aanwezig is bij de raadsvergadering, dan weet ik niet in hoeverre de kiezer echt serieus wordt genomen. Geloofwaardig? Ik meen van niet. Overigens vergat de fractie van GB voor hun eigen kandidaat te stemmen bij de stemming van één van de wethouders, als ik me niet vergis.

Tot slot vind ik het uitbrengen van een blanco-stem door menig oppositiepartij m.b.t. de wethouderskandidaten Udo en Van Duijn (CDA), een zwaktebod en maakt het geen overtuigende indruk. Stemgerechtigden gaan ervan uit dat men stemt op politici met een mening. Ik ben nu vooral benieuwd naar het 'oppositie-akkoord' maar ik ben ook benieuwd hoe de lezer van deze blog de raadsvergadering heeft ervaren (als u de uitzending van RTV Katwijk heeft bekeken) en wat u denkt van deze bijdrage. Goed weekend in ieder geval!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Kier Brul jr. overleden

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Kunstkring '88

Vanmiddag wordt de jaarlijkse expositie van de leden van de Kunstkring '88, Duin- en Bollenstreek geopend. Wethouder Udo zal vanmiddag in het gemeentehuis - waar de expostie wordt gehouden - de opening verrichten. Diverse bekende kunstenaars verlenen aan deze expositie hun medewerking. Deze expositie verschaft u tevens een beeld van de variëteit in stijlen, kleuren en vormen van kunstwerken die de Kunstkring te bieden heeft als het gaat om kunstuitleen. In dit verband wil ik u graag wijzen op de Dag van de Kunstuitleen op 6 november a.s. Meer informatie hierover treft u aan op de website van de Kunstkring . De expositie die vanmiddag wordt geopend duurt tot en met 26 november  en is iedere werkdag te bezichtigen van 09.00 - 17.00 u. in de centrale hal van het gemeentehuis van Katwijk.