Doorgaan naar hoofdcontent

Nog even dit...

Bij het nieuws van vorige week wil ik graag nog even iets kwijt....

Klaas Faber
Afgelopen week werd bekend dat de oorlogsmisdadiger Klaas Faber niet door Duitsland aan Nederland zal worden uitgeleverd. Faber, één van de laatst nog levende Nederlandse oorlogsmisdadigers, is in het bezit van de Duitse nationaliteit. Hij verkreeg de Duitse nationaliteit vanwege zijn dienst bij de Waffen-SS. Bij zijn veroordeling in Nederland verloor hij het Nederlanderschap vanwege vreemde staats- en krijgsdienst en hulp aan de vijand. Duitsland levert op grond van notabene een wet uit de Hitler-jaren (een zogenoemd Führererlass, uit 1943) - welke dus nog steeds van kracht is - geen staatburgers uit. Zodoende ontspringt deze oorlogsmisdadiger dus de dans. Ik vind het onbegrijpelijk dat moordenaars als Faber nog vrij rond kunnen lopen, op basis van een wet uit de Nazitijd die nog steeds van kracht is! Het is zeer te betreuren dat Duitsland op deze manier het recht niet laat zegevieren. Intussen loopt er dus nog iemand vrij rond met vele moorden op zijn geweten. Ik wens hem veel nachtmerries toe!

Muurtje Strandplein
In de Katwijksche Post van afgelopen donderdag staat op de voorpagina een foto van een beschadigd muurtje bij het Strandplein. Dit muurtje staat er al sinds september vorig jaar zo gehavend bij en geeft een armoedige, verwaarloosde en verre van toeristische indruk. Nu, acht maanden later gaat de aannemer, aan wie de opdracht is gegund en wiens planning het kennelijk niet eerder toeliet, met de herstelwerkzaamheden beginnen. Kennelijk was het geen harde eis om zo snel mogelijk met de werkzaamheden te beginnen. Kennelijk wordt het geduld opgebracht om dit acht maanden te laten duren. Kennelijk kwam hierdoor geen andere aannemer in beeld om dit muurtje snel op te knappen. Het spijt me, maar deze gang van zaken past niet bij een moderne badplaats van 62.000 inwoners. Onder andere moet eens het besef komen dat het tijdig herstellen van zo'n muurtje óók een vorm van citymarketing is. Kortom, deze casus toont aan dat iets meer 'sense of urgency', een meer zakelijke benadering en wat meer 'opgestroopte mouwen' gewenst zijn. Ik heb zomaar het idee dat dit op andere dossiers binnen onze gemeente - met meer impact - ook van toepassing is....      


Een kleine correctie
In het artikel over De Brug in dezelfde Katwijksche Post wordt gemeld dat de gemeente op de hoogte was van de plannen van De Brug. Met 'gemeente' wordt in dit verband het College van Burgemeester en Wethouders bedoeld want als raadslid overviel de gang van zaken mij net zo als de omwonenden. Het College was dus op de hoogte, niet de gemeente Katwijk, als daarmee College én Raad zou worden bedoeld. Verder blijf ik van mening dat instellingen als De Brug die een woning aankopen, van een andere categorie zijn dan hardwerkende burgers die een woning kopen. Wat mij betreft schiet het bestemmingsplan op dit punt tekort en is hier het laatste woord nog niet over gezegd.

Reacties

  1. Het is een schande dat zo Persoon nog vrij rond kan lopen en doen wat hij wil Hij zou gewoon in nederland voor het gerecht moeten staan voor zijn daden en dat Duitsland die wet van hitler aan hou die hitler toen ingediend heb zouden ze moeten opheven maar duitsland doe dat niet blijkbaar dat zeg genoeg over Duitsland als hun de wet niet veranderen dat zeg dat genoeg dat ze de oorlog moorden steunen nog steeds.Triest

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Kier Brul jr. overleden

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Kunstkring '88

Vanmiddag wordt de jaarlijkse expositie van de leden van de Kunstkring '88, Duin- en Bollenstreek geopend. Wethouder Udo zal vanmiddag in het gemeentehuis - waar de expostie wordt gehouden - de opening verrichten. Diverse bekende kunstenaars verlenen aan deze expositie hun medewerking. Deze expositie verschaft u tevens een beeld van de variëteit in stijlen, kleuren en vormen van kunstwerken die de Kunstkring te bieden heeft als het gaat om kunstuitleen. In dit verband wil ik u graag wijzen op de Dag van de Kunstuitleen op 6 november a.s. Meer informatie hierover treft u aan op de website van de Kunstkring . De expositie die vanmiddag wordt geopend duurt tot en met 26 november  en is iedere werkdag te bezichtigen van 09.00 - 17.00 u. in de centrale hal van het gemeentehuis van Katwijk.