Langzaam maar zeker wordt naar de Rijnlandroute ‘genavigeerd’.
Vorige week hebben Rijk en Provincie een overeenkomst ondertekend met afspraken
over planning en geld. De VVD-fractie is blij dat de Rijnlandroute hiermee weer
een stuk dichterbij is gekomen, maar gedanst is er niet.
De
Rijnlandroute vormt de langverwachte oost-westverbinding tussen de A44 en de
A4. Deels zullen bestaande wegen worden verbreed, zoals de Tjalmaweg, deels zal
nieuw asfalt worden aangelegd.
Iedere
weg die moet worden aangelegd of verbreed moet netjes en zorgvuldig kunnen worden
ingepast in de bestaande situatie. Zo ook bij het gedeelte van de RijnlandRoute
binnen onze gemeentegrenzen. De Katwijkse politiek, de VVD incluis, had en
heeft een wensenlijstje voor een zo optimaal mogelijke inpassing. Jammer genoeg
heeft dit niet zoveel opgeleverd als waarop werd gehoopt.
Des te
meer is het van belang dat de gemeenteraad, met ons College voorop in de
strijd, heel nauw betrokken blijft bij de aanleg en inpassing van de
Rijnlandroute binnen onze gemeentegrenzen. Immers, de inpassing vraagt om
maximale inspanning om hinder die omwonenden zouden kunnen ervaren, zoveel
mogelijk te beperken.
Dat is
tevens de reden dat de gemeenteraad een second opinion heeft laten uitvoeren
voor een optimale aansluiting van de Rijnlandroute (die formeel bij de N441
ophoudt) op lokale infrastructurele projecten in (de omgeving van) de
Duinvallei. Een aantal aanbevelingen uit deze second opinion wordt meegenomen
in de verdere uitwerking. Zo wordt de Molentuinweg direct op de N441 en de
Westerbaan aangesloten en wordt het lokaal en doorgaand verkeer grotendeels
gescheiden afgewikkeld.
Het feit
dat andere aanbevelingen uit de second opinion onaangeroerd blijven, maakt dat
het wensenlijstje voor een optimale inpassing van het (lokale) wegennet nog
niet in de papierversnipperaar kan. Kortom, de VVD-fractie is blij met de
vooruitgang die is geboekt maar blijft zich onverminderd inspannen voor het
realiseren van het Rijnlandroute ‘pluspakket’.
Reacties
Een reactie posten