Afgelopen donderdag werd een conductrice zwaar mishandeld op station Hoofddorp. Gisteravond was op station Helmond 't Hout sprake van het zoveelste geval van geweld tegen een NS-medewerker. Jammer genoeg gaat het hier niet om op zichzelf staande gevallen. Integendeel, de lijst met gevallen van agressie tegen conducteurs en ander spoorwegpersoneel is lang. Te lang. Vorig jaar kregen 774 medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen te maken met fysieke agressie tijdens het werk, in de vorm van geweld, spugen en bedreigingen.
Dit geweld moet stoppen. Het sluiten van de toegangspoortjes op de stations, de terugkeer van de spoorwegpolitie, meer cameratoezicht, of een app waarmee treinreizigers geweld kunnen melden. Het zijn enkele voorbeelden van maatregelen die genomen kunnen worden. Wat in ieder geval niet mag worden nagelaten is dat verantwoordelijke staatssecretaris Mansfeld verder kijkt dan de Nederlandse grens. Op welke manier wordt geweld tegen spoorwegpersoneel (en allen met een publieke functie) in andere EU-landen aangepakt? Wat werkt, wat werkt niet? Nederland is, samen met 27 andere landen lid van de Europese Unie. Het is aan de staatssecretaris en aan degenen die haar controleren om na te gaan welke kennis en ervaring voorhanden is binnen de EU als het (in dit geval) gaat om de aanpak van geweld tegen spoorwegpersoneel. Immers, het is nu zaak om te investeren in veiligheid. Het is niet logisch om te investeren in het opnieuw uitvinden van het wiel.
Dit geweld moet stoppen. Het sluiten van de toegangspoortjes op de stations, de terugkeer van de spoorwegpolitie, meer cameratoezicht, of een app waarmee treinreizigers geweld kunnen melden. Het zijn enkele voorbeelden van maatregelen die genomen kunnen worden. Wat in ieder geval niet mag worden nagelaten is dat verantwoordelijke staatssecretaris Mansfeld verder kijkt dan de Nederlandse grens. Op welke manier wordt geweld tegen spoorwegpersoneel (en allen met een publieke functie) in andere EU-landen aangepakt? Wat werkt, wat werkt niet? Nederland is, samen met 27 andere landen lid van de Europese Unie. Het is aan de staatssecretaris en aan degenen die haar controleren om na te gaan welke kennis en ervaring voorhanden is binnen de EU als het (in dit geval) gaat om de aanpak van geweld tegen spoorwegpersoneel. Immers, het is nu zaak om te investeren in veiligheid. Het is niet logisch om te investeren in het opnieuw uitvinden van het wiel.
Reacties
Een reactie posten