Doorgaan naar hoofdcontent

Vergeet Jordanië niet!

Morgen begint officieel het overleg tussen de EU en Turkije over de vluchtelingencrisis. Hopelijk leidt het tot een goed onderhandelingsresultaat en laat de EU zich niet chanteren. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Überhaupt heeft dit overleg beperkte waarde omdat Jordanië en Libanon niet bij dit overleg worden betrokken. Het onderhandelingsresultaat met Turkije zal daarom ook van beperkte waarde zijn.

Het is natuurlijk van belang om het brede plaatje in de gaten te houden. Turkije is weliswaar een buurland van de Europese Unie; het is niet het enige buurland van Syrië. Zolang in Syrië een oorlog woedt, is het zaak om met alle betrokken buurlanden in gesprek te blijven. Jordanië is ook een buurland van Syrië en heeft inmiddels al twee miljoen Syrische vluchtelingen (zowel geregistreerd als niet-geregistreerd) opgenomen. Dat is geen gering aantal als men bedenkt dat Jordanië 6,5 miljoen inwoners telt. Omdat vanzelfsprekend ook onder vluchtelingen aldaar een claim wordt gelegd op de huizen- en arbeidsmarkt (veelal aan de onderkant van de markt) leidt dit tot spanningen en ligt het gevaar van radicalisering op de loer.
Een vluchtelingenkamp in Jordanië

Het lijkt me vanzelfsprekend dat 'Brussel' hier oog voor moet hebben. Immers, het aantal stabiele landen in het Midden-Oosten is beperkt. Het lijkt me voor de hand liggend dat dit aantal niet verder afneemt. Kortom, als men in 'Brussel' de geopolitieke bril opzet, kan men in ieder geval voor de langere termijn zichzelf verzekeren van een betere deal. Als tevens Jordanië wordt ondersteund bij de aanpak van de vluchtelingencrisis, verzekert de EU zichzelf van een blijvend stabiele partner in het Midden-Oosten. Tevens voorkomt men dat IS (of aan Iran-gelieerde partijen) een voet aan de grond krijgen in Jordanië als gevolg van toenemende onrust en radicalisering. Dat is trouwens iets wat Israël zich ook moet realiseren. Wellicht dat het effect van het ondersteunen van Jordanië niet direct merkbaar is op de Griekse stranden (als men het besluit voor een zeeblokkade nog langer uitstelt). In ieder geval betekent meer steun aan Jordanië een verzekering voor niet nog meer ellende in het Midden-Oosten. Gelet op de huidige inspanningen van Jordanië, van een ander kaliber dan Turkije, mag dit land nu niet in de steek worden gelaten! Bij het oplossen van de vluchtelingencrisis (en natuurlijk de oorzaak daarvan; de oorlog in Syrië) mag niet uitsluitend oog zijn voor het Turkse belang. Pas op voor de beperkte blik!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kier Brul jr. overleden

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Vragen over renovatie Ridderpark

“We missen een concrete oplossing”. Het was een uitroep van een bewoner tijdens een goedbezochte informatieavond over een veelomvattend plan voor renovatie van het Burgemeester De Ridderpark, waarmee de gemeente begin volgend jaar een start wil maken. Afgelopen maandagavond lichtte de gemeente Katwijk de plannen toe voor het opknappen van het Ridderbos, wat officieel Burgemeester De Ridderpark als naam draagt. De precieze plek van de open ruimtes in het bos en de afvoer van hemelwater gaven aanleiding tot vragen doch de verkeersmaatregelen maakten de meeste tongen los, ook van voornoemde bewoner. Het Burgemeester De Ridderpark, gelegen tussen de Zeeweg en de Populierenlaan, bestaat volgend jaar honderd jaar. De laatste serieuze renovatie dateert alweer van medio jaren tachtig. Vorig jaar werd door middel van een tekenwedstrijd het startschot gegeven voor de renovatieplannen. Leerlingen van de Groen van Prinstererschool en de Leidse Buitenschool was gevraagd mee te denken ove