Stel je eens voor. Een topambtenaar wordt weggestuurd vanwege chaos bij de Belastingdienst en een integriteitskwestie. Zwaarwegende redenen van vertrek, doch kennelijk is er geen aanleiding voor een aantekening in haar dossier bij de Algemene Bestuursdienst. In ieder geval was er geen beletsel voor het toenmalige kabinet om de betrokken topambtenaar te benoemen tot inspecteur-generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Bij dit dienstonderdeel is de topambtenaar betrokken bij een rel over het achterhouden van een kritisch rapport over ProRail. De verantwoordelijk staatssecretaris kondigde destijds, bij het maken van excuses over de gang van zaken, aan om met de hoogste ambtenaar in gesprek te gaan over het functioneren van betrokken ambtenaren.
Helaas is geen functioneringsgesprek gevoerd met de inspecteur-generaal. Dat blijkt wel uit het ontluisterende demasqué van deze inspecteur-generaal tijdens het verhoor bij de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Als hoogst verantwoordelijke was deze ambtenaar niet of nauwelijks op de hoogte van de praktijk van de uitgevoerde inspecties. Uitspraken als "ik weet van niks", "dat kan ik u niet vertellen", "ik heb alleen die nota getekend", "dat moet je hun vragen" en ander afschuif-gedrag zijn hiervoor illustratief. Het salaris van deze topambtenaar doet anders vermoeden. Met een ongehoord hoog salaris (€ 153.500 per jaar; meer dan wat de premier verdient) laat deze topambtenaar een spoor van vernieling achter en komt er tot op de dag van vandaag mee weg.
Zolang er binnen de Rijksoverheid dergelijke types rondlopen, met een ongehoord hoog salaris doch inhoudelijk van toeten noch blazen weten, is het wachten op het volgende blunder-dossier. Het is de hoogste tijd om op het hoogste ambtelijke niveau orde op zaken te stellen. De bezem erdoor, te beginnen bij de Algemene Bestuursdienst!
Reacties
Een reactie posten