Allereerst wens ik iedereen het allerbeste voor 2015 met veel geluk en gezondheid! Nu het volgende. Eind december 2014 maakte het gemeentelijk parkeerbeleid de tongen los in de gemeenteraad. Er werd gepleit voor het invoeren van betaald parkeren op zondag. De uitkomst van die discussie was voorspelbaar. Het debat an sich verliep óók voorspelbaar.
Achteraf en vanaf de zijlijn is het natuurlijk makkelijk maar de discussie, zoals die werd gevoerd, was wel erg beperkt. Vanuit de oppositie bezien had men de discussie breder moeten trekken. De discussie rondom het parkeerbeleid had men aan vele andere gemeentelijke onderwerpen kunnen koppelen. Op die manier ontdek je welke impact een onderwerp als, in dit geval, gemeentelijk parkeerbeleid kan hebben op andere onderwerpen zoals lokale zorg, economie en duurzaamheid. Bijvoorbeeld:
Achteraf en vanaf de zijlijn is het natuurlijk makkelijk maar de discussie, zoals die werd gevoerd, was wel erg beperkt. Vanuit de oppositie bezien had men de discussie breder moeten trekken. De discussie rondom het parkeerbeleid had men aan vele andere gemeentelijke onderwerpen kunnen koppelen. Op die manier ontdek je welke impact een onderwerp als, in dit geval, gemeentelijk parkeerbeleid kan hebben op andere onderwerpen zoals lokale zorg, economie en duurzaamheid. Bijvoorbeeld:
1. Geef de lokale economie een prikkel
Gratis parkeren op zondag betekent langer betaald parkeren met hogere tarieven op de overige dagen van de week. Nu kent onze gemeente geen koopzondag, dus bijv. de plaatselijke detailhandel heeft dus helemaal niets aan het gratis parkeren op zondag. Daarom is het wellicht een idee om het lokale parkeerbeleid in te zetten als instrument om de plaatselijke economie te beïnvloeden en te stimuleren. Men zou bijvoorbeeld op bepaalde zaterdagen, zaterdagmiddagen of donderdagavonden een lager tarief (of geen tarief) kunnen hanteren. Op die manier creëer je met 'winkelen aan zee' een trekker waarbij inwoners/bezoekers ook nog eens hun euro's in het centrum of in andere lokale koopcentra spenderen. De zondag-opbrengst van het betaald parkeren (en eventueel een gedeelte uit het ondernemersfonds) kan als dekking fungeren voor de tariefverlaging op andere dagen van de week.
Gratis parkeren op zondag betekent langer betaald parkeren met hogere tarieven op de overige dagen van de week. Nu kent onze gemeente geen koopzondag, dus bijv. de plaatselijke detailhandel heeft dus helemaal niets aan het gratis parkeren op zondag. Daarom is het wellicht een idee om het lokale parkeerbeleid in te zetten als instrument om de plaatselijke economie te beïnvloeden en te stimuleren. Men zou bijvoorbeeld op bepaalde zaterdagen, zaterdagmiddagen of donderdagavonden een lager tarief (of geen tarief) kunnen hanteren. Op die manier creëer je met 'winkelen aan zee' een trekker waarbij inwoners/bezoekers ook nog eens hun euro's in het centrum of in andere lokale koopcentra spenderen. De zondag-opbrengst van het betaald parkeren (en eventueel een gedeelte uit het ondernemersfonds) kan als dekking fungeren voor de tariefverlaging op andere dagen van de week.
2. Inhuur van Goa's.
De manier waarop wordt omgegaan met het bedienen van de Sandtlaanbrug biedt wellicht een opening bij het kennelijk heikele punt van personele inzet op zondag. Personeel van de jachthaven in Katwijk gaat die brug voortaan bedienen. Zo is Katwijk in het hoogseizoen gewoon bereikbaar op zondag en is geen gemeentelijk personeel nodig. Wat hier principieel aan is ontgaat me volkomen maar het is geen gemeentelijke arbeid, dus dan is het kennelijk geen probleem. De parkeercontrole op zondagen kan dus ook worden uitbesteed. Hier zijn kosten aan verbonden op maar vanwege het veelal ontspoorde parkeergedrag rondom kerkgebouwen, kan ik me voorstellen dat de kerkgemeenten die het betreft, een bijdrage aan de kosten leveren. Wellicht heeft dit weer meer milieubewustzijn tot gevolg. Duurzaamheid is belangrijk, ook op zondag.
De manier waarop wordt omgegaan met het bedienen van de Sandtlaanbrug biedt wellicht een opening bij het kennelijk heikele punt van personele inzet op zondag. Personeel van de jachthaven in Katwijk gaat die brug voortaan bedienen. Zo is Katwijk in het hoogseizoen gewoon bereikbaar op zondag en is geen gemeentelijk personeel nodig. Wat hier principieel aan is ontgaat me volkomen maar het is geen gemeentelijke arbeid, dus dan is het kennelijk geen probleem. De parkeercontrole op zondagen kan dus ook worden uitbesteed. Hier zijn kosten aan verbonden op maar vanwege het veelal ontspoorde parkeergedrag rondom kerkgebouwen, kan ik me voorstellen dat de kerkgemeenten die het betreft, een bijdrage aan de kosten leveren. Wellicht heeft dit weer meer milieubewustzijn tot gevolg. Duurzaamheid is belangrijk, ook op zondag.
3. Parkeerpas voor zorgverleners
Doordeweeks zal er tot 22.00 u. 's avonds betaald moeten worden voor een parkeerplek. Niet leuk, ook niet voor de zorgverleners van thuiszorgorganisaties die iedere avond bij hun cliënten langsgaan voor begeleiding en ondersteuning. Wie die praktijk een beetje kent weet dat het voor deze hulpverleners niet meevalt om in de buurt van hun cliënten hun auto te parkeren. Een parkeerplaats zoeken kost tijd en dat gaat weer ten koste van de tijd die men aan een zorgcliënt kan besteden, met alle gevolgen van dien. Een speciale parkeerpas voor deze zorgverleners zou uitkomst kunnen bieden. Zo kan via het gemeentelijk parkeerbeleid praktisch invulling gegeven aan de nieuwe (faciliterende) zorgtaken van de gemeente.
Doordeweeks zal er tot 22.00 u. 's avonds betaald moeten worden voor een parkeerplek. Niet leuk, ook niet voor de zorgverleners van thuiszorgorganisaties die iedere avond bij hun cliënten langsgaan voor begeleiding en ondersteuning. Wie die praktijk een beetje kent weet dat het voor deze hulpverleners niet meevalt om in de buurt van hun cliënten hun auto te parkeren. Een parkeerplaats zoeken kost tijd en dat gaat weer ten koste van de tijd die men aan een zorgcliënt kan besteden, met alle gevolgen van dien. Een speciale parkeerpas voor deze zorgverleners zou uitkomst kunnen bieden. Zo kan via het gemeentelijk parkeerbeleid praktisch invulling gegeven aan de nieuwe (faciliterende) zorgtaken van de gemeente.
4. Parkeergedrag op zondag
Omwonenden van kerkgebouwen en locaties die als zodanig worden gebruikt (bijv. Sporthal Cleijn Duin) en parkeeroverlast ervaren, hebben er helemaal niets aan dat er binnenkort ook gratis in de parkeergarage in duin kan worden geparkeerd. Met andere woorden; er is een verschil tussen het parkeren voor een wandeling op strand en het parkeren van bezoekers van kerkdiensten. Laat dat verschil dan tot uiting komen bij het gemeentelijk parkeerbeleid. Onder het motto 'high trust, high penalty' zou men met een zekere frequentie handhavingscontroles kunnen uitvoeren rondom kerklocaties en een forse boete kunnen uitdelen aan hen die op zondag een dikke middelvinger uitsteken naar de openbare orde. Op drukke (zomerse) zondagen strekt het tot aanbeveling om hieraan voorrang te geven qua handhaving. Zeven dagen per week openbare orde en veiligheid is hetgeen waarvoor burgers belasting betalen.
Tenslotte had ik stiekem gehoopt op een oproep van de politieke partijen (vooral die een belang hebben bij het onbetaald parkeren op zondag) aan alle inwoners om op zondagen toch vooral de parkeerregels in acht te nemen. Het is niet gebeurd. Evenmin is er tien jaar geleden geen woord gesproken over de talloze familiescheuringen (met alle gevolgen van dien) als gevolg van een kerkscheuring. Dit maakt de campagne tegen het vloeken en zij die daarvoor pleiten selectief en ongeloofwaardig.
Tenslotte had ik stiekem gehoopt op een oproep van de politieke partijen (vooral die een belang hebben bij het onbetaald parkeren op zondag) aan alle inwoners om op zondagen toch vooral de parkeerregels in acht te nemen. Het is niet gebeurd. Evenmin is er tien jaar geleden geen woord gesproken over de talloze familiescheuringen (met alle gevolgen van dien) als gevolg van een kerkscheuring. Dit maakt de campagne tegen het vloeken en zij die daarvoor pleiten selectief en ongeloofwaardig.
Prima stuk ! Volgens mij was er voor de aanvang van de parkeergarage bepaald dat er op Zondag betaald parkeren zou worden ingevoerd (inclusief handhaving).Nu e.e.a gerealiseerd is wordt er weer eens typisch Katwijkse dorpspolitiek bedreven.Sommige mensen zouden eens wat vaker in de spiegel moeten kijken en wat minder naar een ander.Vrijheid op velerlei gebied is een groot goed.
BeantwoordenVerwijderen