Doorgaan naar hoofdcontent

Bij de les blijven

"Veel Turkse leerlingen zijn trots op Erdogan". Er schuilt veel narigheid in deze zin, afkomstig uit een artikel in het AD over spanning tussen Turkse leerlingen. In de eerste plaats betreft het hier geen leerlingen op een doorsnee Turkse school in Turkije maar leerlingen van Turkse origine die in ons land onderwijs genieten. Ten tweede toont dit andermaal aan dat de integratie van Turken in Nederland totaal is mislukt. Ergo, er wordt gesproken over Turkse leerlingen. Ten derde betreft het hier verering van een leider die Adolf Hitler als lichtend voorbeeld ziet, gelet op zijn manier van handelen.

Het lijkt erop voor dovemansoren te spreken maar het is van cruciaal belang om te blijven hameren op het feit dat er, zeker voor niet-Nederlanders, in de eerste plaats verplichtingen zijn verbonden aan het deel uitmaken van onze samenleving. Dat betekent dat (basis)scholen in Nederland verre moeten blijven van de problemen in Turkije. Het onderwijs in Nederland moet een Nederlands perspectief als uitgangspunt hebben. Degenen die dat als probleem ervaren moeten ernstig over remigratie gaan nadenken. 

Het mag niet zo zijn dat men in 'onderwijsland' zich moet gaan bezighouden met zaken die in Turkije spelen en hun weerslag hebben op in Nederland woonachtige Turken. Het belang van goed onderwijs gaat vóór en staat op nummer één, twee en drie! Er moeten leerlingen worden klaargestoomd voor een goede positie in onze vrije en open samenleving. Dat is (voor leerkrachten)


al moeilijk genoeg
en dát is hetgeen waaraan tijd en middelen moeten worden besteed. Echter, er wordt nu weer gehandeld vanuit de voorspelbare reflex van handleidingen, lespakketten en uitgebreide praatsessies voor Erdogan-aanhangers of andere potentaten. Gelet op de schandalige discussies rondom Zwarte Piet en de rol van schoolbesturen daarin is het overigens niet wenselijk om schoolbesturen bij deze problematiek de beslissende stem te geven. 

Het lijkt me daarom het meest effectief als er vanuit het ministerie van Onderwijs wordt gehandeld vanuit het principe van 'high trust, high penalty'. Slechts bij geconstateerd wangedrag onder scholieren van Turkse origine moet keihard worden ingegrepen. Bijvoorbeeld een tijdelijke schorsing van de betreffende leerlingen, een hoge boete, een aantekening én een indringend gesprek met de ouders ligt dan voor de hand. Dat is tevens een duidelijk signaal naar de andere leerlingen en hun ouders, welke gehouden zijn belasting te betalen voor goed Nederlands onderwijs en dus niet voor tribale zaken waar Nederland part noch deel aan heeft. Het is meer dan ooit van cruciaal belang om in 'onderwijsland' bij de les te blijven en daarnaar te handelen. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kier Brul jr. overleden

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over...

Wat volgt er op de Arabische Lente?

Na de omwentelingen in Tunesië en Egypte heeft de Arabische Lente vaste grond onder de voeten gekregen. Toezeggingen van de Marokkaanse koning, een nieuwe premier in Jordanië en een geldinjectie van de koning van Saoedi-Arabië zijn voorbeelden van maatregelen die de onrust in die landen enigszins tot bedaren hebben gebracht, zeker in vergelijking met de situatie in andere landen in de Arabische wereld. In Libië, Syrië en Jemen is de situatie immers behoorlijk uit de hand gelopen of dreigt dit te gebeuren. Hopelijk met meer vrijheid voor de bevolking als uitkomst. Mijn nieuwjaarswens voor meer vrijheid in o.a. deze drie landen dreigt gevolg te krijgen en dat is positief. De tussenstand is nu dat de opstandelingen in Libië, mede dankzij het militair ingrijpen conform VN-resolutie 1973 , voorzichtig aan terrein winnen. In Syrië was het afgelopen weekend vooral in het zuiden van dat land onrustig. Omdat het regime de onrust kennelijk niet meer kan ontkennen - ook in Damascus was het o...

Aan de slag met duurzaam versimpelen

"Make it as simple as possible. But not simpler". Het wordt hoog tijd dat 'overheidsland' werk gaat maken van deze uitspraak van Albert Einstein. De ellende rondom de uitbetaling van hulpverleners die werken voor patiënten met een Persoonsgebonden Budget toont in ieder geval aan dat de 'complexe nood' hoog is. Het betreffende PGB-systeem zit klaarblijkelijk zodanig ingenieus en complex in elkaar dat met correcte en tijdige uitbetaling al teveel is gevraagd. Als in een ander land de overheid problemen ondervindt met het uitbetalen van relatief simpele dingen als salaris, roepen we al snel dat sprake is van een 'failure state'. Laten we daarom hopen dat met deze PGB-problematiek, hetgeen onaanvaardbaar veel impact had op zorgverleners, een dure les is geleerd.  Meer rendement, minder gedoe Jammer genoeg staat deze 'PGB-ellende' niet op zichzelf. Als we het woord 'PGB-systeem' vervangen door een ander overheidsproduct zien we dezelf...

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!