"Veel Turkse leerlingen zijn trots op Erdogan". Er schuilt veel narigheid in deze zin, afkomstig uit een artikel in het AD over spanning tussen Turkse leerlingen. In de eerste plaats betreft het hier geen leerlingen op een doorsnee Turkse school in Turkije maar leerlingen van Turkse origine die in ons land onderwijs genieten. Ten tweede toont dit andermaal aan dat de integratie van Turken in Nederland totaal is mislukt. Ergo, er wordt gesproken over Turkse leerlingen. Ten derde betreft het hier verering van een leider die Adolf Hitler als lichtend voorbeeld ziet, gelet op zijn manier van handelen.
Het lijkt erop voor dovemansoren te spreken maar het is van cruciaal belang om te blijven hameren op het feit dat er, zeker voor niet-Nederlanders, in de eerste plaats verplichtingen zijn verbonden aan het deel uitmaken van onze samenleving. Dat betekent dat (basis)scholen in Nederland verre moeten blijven van de problemen in Turkije. Het onderwijs in Nederland moet een Nederlands perspectief als uitgangspunt hebben. Degenen die dat als probleem ervaren moeten ernstig over remigratie gaan nadenken.
Het mag niet zo zijn dat men in 'onderwijsland' zich moet gaan bezighouden met zaken die in Turkije spelen en hun weerslag hebben op in Nederland woonachtige Turken. Het belang van goed onderwijs gaat vóór en staat op nummer één, twee en drie! Er moeten leerlingen worden klaargestoomd voor een goede positie in onze vrije en open samenleving. Dat is (voor leerkrachten)
al moeilijk genoeg en dát is hetgeen waaraan tijd en middelen moeten worden besteed. Echter, er wordt nu weer gehandeld vanuit de voorspelbare reflex van handleidingen, lespakketten en uitgebreide praatsessies voor Erdogan-aanhangers of andere potentaten. Gelet op de schandalige discussies rondom Zwarte Piet en de rol van schoolbesturen daarin is het overigens niet wenselijk om schoolbesturen bij deze problematiek de beslissende stem te geven.
Het lijkt me daarom het meest effectief als er vanuit het ministerie van Onderwijs wordt gehandeld vanuit het principe van 'high trust, high penalty'. Slechts bij geconstateerd wangedrag onder scholieren van Turkse origine moet keihard worden ingegrepen. Bijvoorbeeld een tijdelijke schorsing van de betreffende leerlingen, een hoge boete, een aantekening én een indringend gesprek met de ouders ligt dan voor de hand. Dat is tevens een duidelijk signaal naar de andere leerlingen en hun ouders, welke gehouden zijn belasting te betalen voor goed Nederlands onderwijs en dus niet voor tribale zaken waar Nederland part noch deel aan heeft. Het is meer dan ooit van cruciaal belang om in 'onderwijsland' bij de les te blijven en daarnaar te handelen.
Reacties
Een reactie posten