In de afgelopen dagen was er - terecht - commotie over het voornemen van de politie in Amsterdam om agentes van islamitische afkomst in staat te stellen een hoofddoekje te dragen. Een kopvod-politievrouw lijkt me geen goed idee.
Ten eerste is er een zes jaar oude gedragscode die zichtbare uitingen
van onder andere levensovertuiging en religie niet toestaat. Een code die is vastgesteld na adviezen van politiechefs, korpsbeheerders en vakbonden. Indien de politie in Amsterdam zonodig de seculiere politie wil afschaffen, had men in de eerste plaats bij de minister of de Tweede Kamer moeten pleiten voor aanpassing van deze richtlijn.
Ten tweede is het met dragen hoofddoekjes in het algemeen de vraag of het niet meer dragen van deze hoofddoekjes net zo gemakkelijk gaat als wanneer deze voor het eerst wordt gedragen. Ik vrees van niet, gelet op de huidige intolerantie van de Islam en het oprukkend Salafisme. Het is de verkeerde oplossing voor een ander probleem. De politie in Amsterdam krijgt geen vat op de reljeugd van een zekere afkomst. Als bepaalde minderheden alleen politiemensen accepteren met dezelfde achtergrond, betekent het dat de integratie faliekant is mislukt. Dan is een hoofddoekje toestaan een capitulatie voor mensen die zich vooral om financieel gewin met Nederland verbonden voelen.
In de derde plaats wordt onder het mom van diversiteit gepleit voor toestaan van hoofddoekjes. Dat is een denkfout. Het is juist een neutrale overheid die diversiteit garandeert. Overigens, de Islam en 'diversiteit' zijn zaken die niet samengaan. 'Diversiteit' is een tamelijk hol begrip in landen van islamitische origine. Niet in de laatste plaats is het onverdraaglijk om politie-agentes een hoofddoekje te laten dragen, waarvan ontelbaar veel vrouwen wereldwijd graag afscheid zouden nemen.
Hoe kan nu worden voorkomen dat deze hoofddoekjes-discussie binnenkort weer oplaait? Op detailniveau is een veelheid van maatregelen denkbaar. In grote lijnen gaat het erom keihard orde te handhaven, keihard te staan voor de in Nederland geldende normen en waarden, keiharde bewaking van diversiteit in brede zin, keiharde aanpak van extremisme en keihard werken aan betere integratie en assimilatie.
Ten eerste is er een zes jaar oude gedragscode die zichtbare uitingen
van onder andere levensovertuiging en religie niet toestaat. Een code die is vastgesteld na adviezen van politiechefs, korpsbeheerders en vakbonden. Indien de politie in Amsterdam zonodig de seculiere politie wil afschaffen, had men in de eerste plaats bij de minister of de Tweede Kamer moeten pleiten voor aanpassing van deze richtlijn.
Ten tweede is het met dragen hoofddoekjes in het algemeen de vraag of het niet meer dragen van deze hoofddoekjes net zo gemakkelijk gaat als wanneer deze voor het eerst wordt gedragen. Ik vrees van niet, gelet op de huidige intolerantie van de Islam en het oprukkend Salafisme. Het is de verkeerde oplossing voor een ander probleem. De politie in Amsterdam krijgt geen vat op de reljeugd van een zekere afkomst. Als bepaalde minderheden alleen politiemensen accepteren met dezelfde achtergrond, betekent het dat de integratie faliekant is mislukt. Dan is een hoofddoekje toestaan een capitulatie voor mensen die zich vooral om financieel gewin met Nederland verbonden voelen.
In de derde plaats wordt onder het mom van diversiteit gepleit voor toestaan van hoofddoekjes. Dat is een denkfout. Het is juist een neutrale overheid die diversiteit garandeert. Overigens, de Islam en 'diversiteit' zijn zaken die niet samengaan. 'Diversiteit' is een tamelijk hol begrip in landen van islamitische origine. Niet in de laatste plaats is het onverdraaglijk om politie-agentes een hoofddoekje te laten dragen, waarvan ontelbaar veel vrouwen wereldwijd graag afscheid zouden nemen.
Hoe kan nu worden voorkomen dat deze hoofddoekjes-discussie binnenkort weer oplaait? Op detailniveau is een veelheid van maatregelen denkbaar. In grote lijnen gaat het erom keihard orde te handhaven, keihard te staan voor de in Nederland geldende normen en waarden, keiharde bewaking van diversiteit in brede zin, keiharde aanpak van extremisme en keihard werken aan betere integratie en assimilatie.
Reacties
Een reactie posten